01HH00A EIHOMMF-H24 Etikk, samhandling og kommunikasjon

01HH00A EIHOMMF-H24 Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH00A EIHOMMF-H24
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
Emnets innhold

1a Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Læring/nettstøttet læring
  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon
  • Informasjonsteknologi

1b Helse- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og sosialfagenes utvikling
  • Teorier og begreper innen helse- og sosialfagene 
  • Verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene

1c Etikk

  • Menneskesyn
  • Livssyn og verdier
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer
  • Etikk og velferdsteknologi
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Brukermedvirkning og verdighet
  • Makt, tvang og kontroll

1d Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Samhandling i grupper og i organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning 

1e Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Folkehelse 
  • Hverdagsmestring
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
  • Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering 
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
  • Omsorgsforskning

1f Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse og sosial ulikhet
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål  innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverkhar kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Fremdriftsplan med problemstilling skal godkjennes av lærer. 
  • Skriftlige oppgaver individuelt og/eller gruppe med tilhørende muntlige fremlegg. 
  • Skriftlig refleksjonsnotat.   
  • Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent 

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent  

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats med oppgaver, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter. 

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F 
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner. 

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.