01HH00A EIHOLSF-H24 Etikk, samhandling og kommunikasjon

01HH00A EIHOLSF-H24 Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH00A EIHOLSF-H24
    • Studieprogram
      Logistikk og service i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
Emnets innhold

Emnet tar for seg grunnelementer i helsefagene og samfunnsfaglige emner

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Introduksjon til oppgaveskriving.
  • Hva er teori og erfaringsbasert kunnskap?
  • Refleksjon over egen læring og praksis.
  • IKT – introduksjon til læringsplattformer og grunnleggende digitale ferdigheter

1b. Etikk

  • Menneskesyn, livssyn og menneskerettighetene
  • Verdier og verdioppfatninger
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer og reflesksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helsesektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Roller, makt, avmakt, tvang og kontroll.

1c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

1d. Kommune- og spesialisthelsetjenesten i et samfunnsperspektiv 

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helsepolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
  • Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering av tjenestene
  • Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling

1e. Sosiologi og psykologi

  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriseteori og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og gruppeprosesser
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helsevesenet
  • har kunnskap om hva som kjennetegner begrepene verdier, yrkesetikk og taushetsplikt
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og – former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helsevesenet
  • har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, om helse- og sosialpolitiske prioriteringer, samt organisering og finansiering av dagens helsevesen
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap vedrørende framtidens helsevesen, i henhold til pasienten i sentrum og den teknologiske utviklingen
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter og yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helsevesenet
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, kollegaer og frivillige, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere andre slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • kan finne fagstoff om og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i samhandling med brukere, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon

Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er godkjent. 

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, nettmøter, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.