01HH00A EIHOHOF-H25 Etikk, samhandling og kommunikasjon
01HH00A EIHOHOF-H25 Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH00A EIHOHOF-H25
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng8
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
1a. Etikk
• Etiske teorier og prinsipper
• Etiske dilemmaer
• Etikk og teknologi
• Helhetlig menneskesyn
1b. Samhandling og kommunikasjon
• Brukerperspektivet
• Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
• Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
• Gruppeprosess og konflikthåndtering
1c. Lover og forskrifter
• Lover, forskrifter og offentlige dokumenter som er relevante for utdanningens studenter og for tjenestemottakere
1d. Sosiologi og psykologi
• Utviklingspsykologi
• Sosiale roller
• Migrasjonshelse, kultur og mangfold
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper, dilemmaer, relevante teorier, arbeidsmåter samt etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse og ulike kulturer og kan anvende den i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndterin
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektore
- har bransjekunnskap og kjennskap til grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- forstår betydningen av kompetanse innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer, som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan anvende teknikker innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon og fagstoff samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse samt i møte med ulike kulturer
Studenten
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper, dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra tjenestemottakernes behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester som baserer seg på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
- Skriftlig individuell oppgave eller gruppeoppgave med presentasjon
- Individuelt refleksjonsnotat over egen læring
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video og selvstudium.
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.