01HH00A EIHODAF-24 Etikk, samhandling og kommunikasjon
01HH00A EIHODAF-24 Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH00A EIHODAF-24
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng8
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfarings basert kunnskapsbygging
- problembasert læring (PBL)
- mappevurdering - Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- Informasjonsteknologi
1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og omsorgsfagets historie og utvikling
- Utviklingen og forståelse av helse- og omsorgsbegrepet
- Teorier og begreper innen Helse- og omsorgsfagene
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Normer, verdier og verdioppfatninger
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og omsorgssektoren sett i forhold til ulike verdier og normer
- Yrkes- og profesjonsetikk
- Lovverket (jf 1e)
- Taushetsplikt
- Brukermedvirkning og brukerstyring
- Samtykkekompetanse
– forholdet mellom frivillighet, makt, avmakt, tvang og kontroll
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Samhandling
- Veiledningsteori og pedagogiske prinsipper
- Personlig ansvar
- Relasjonskompetanse
- Konflikthåndtering
- Kultur
- Kommunikasjon i et omsorgs- og hjelperperspektiv
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og omsorgspolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lover, forskrifter og rammeverk som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar, omsorg, oppvekst og velferd
- Beslutningsmyndighet
- Profesjonalisering i helse- og oppvekstsektoren
1f. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Nettverksteori og systemteori
- Sosialiseringsprosessen
- Grunnleggende psykologi med praktisk anvendelse
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Gruppeprosesser
- Kulturelt mangfold
- Emosjoner
- behov og motivasjon - Forsvarsmekanismer
- Kriser
Studenten skal etter fullført emne ha kunnskaper om:
- yrkesetikk gjennom kritisk og etisk refleksjon
- kommunikasjon for å samhandle med brukere, foresatte, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
- veiledningsteori og kunne ta imot veiledning
- konflikter og konflikttyper
- helse- og omsorgsetaters oppbygging og funksjon og forstå betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- kunnskap om andre yrkesgrupper innen helse- og oppvekstsektoren
- sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og oppvekstetater
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- benytte generell studieteknikk, prosjekt- og utviklingsarbeid og ha ferdigheter i IKT
- kommunisere og samhandle om organisering av tiltak med utgangspunkt i brukernes behov
- bruke kunnskaper i psykologi og sosiologi for å få større bevissthet om egen fungering for bedre å mestre samhandling med brukere, foresatte, pårørende og kollegaer
- ta yrkesetiske beslutninger på grunnlag av kritisk og etisk refleksjon
- benytte aktuelt lov- og rammeverk for helse- og oppvekstsektoren i sin egen yrkesutøvelse
- samarbeide og håndtere konflikter
Studenten skal etter fullført emne:
- ha generell kompetanse om og kunne anvende sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgstjenestene
- kjenne til de utfordringer helse- og omsorgssektoren står overfor i dagens samfunn
- kunne gjøre nødvendige etiske og moralske vurderinger i egen yrkesutøvelse
- reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige og etiske perspektiver, samt kunne se sin egen yrkesrolle i et kritisk lys
- Oppgave 1: Fremdriftsplan
- Oppgave 2: Arbeidskrav
- Oppgave 3: Refleksjonsnotat
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse).
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner