01HH00A EIHOASF-25 Etikk, samhandling og kommunikasjon
01HH00A EIHOASF-25 Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH00A EIHOASF-25
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
- Studiepoeng8
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
- Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
1a. Studiemetoder og studieteknikk
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
- Oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teorier og begreper i oppvekstfagene
- Verdier og normer i samfunnet og i oppvekstfagene
1c. Etikk
- Menneskesyn, verdier, normer og livssyn
- Etiske teorier og perspektiver
- Etiske dilemmaer og etisk refleksjon
- Menneskerettighetene og Barnekonvensjonen
- Yrkesetikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsformer
- Veiledning
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Medvirkning
1e. Sosiologi og psykologi
- Innføring i psykologi
- Utviklingspsykologi og læringspsykologi
- Innføring i sosiologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Sosialisering, sosiale ulikheter og kulturelt mangfold
1f. Stats- og kommunalkunnskap i barnehagesektoren
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, føringer og prioriteringer for barnehagesektoren
- Levekår og folkehelse
- Lover og styringsdokumenter som regulerer barnehagesektoren
- Barnehagesektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå, organisering og finansiering
Studenten
- har kunnskap om begreper og teorier innenfor oppvekstfaget, etikk, kommunikasjon, samhandling, sosiologi og psykologi.
- har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter gjeldende for barnehagesektoren.
- har innsikt i helse- og oppvekstpolitikk og oppvekstfagenes historie, utvikling og føringer.
- forstår hvilken betydning levekår og folkehelse har i dagens samfunn.
Studenten
- kan anvende kunnskap om begreper og teorier innenfor oppvekstfaget for å støtte barns trivsel og helhetlig utvikling.
- kan anvende ulike former for kommunikasjon og veiledning for å samhandle profesjonelt med barn, foreldre, kollegaer og annet fagpersonell.
- kan anvende relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praktisk arbeid.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for ulike problemstillinger knyttet til arbeid med barn i barnehage.
- kan kartlegge og identifisere barns individuelle behov knyttet til trivsel og helhetlig utvikling.
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer knyttet til arbeid med barn og deres familier.
- har utviklet en etisk grunnholdning i sitt arbeid med barn, foreldre og kollegaer.
- kan utføre arbeidet med forståelse av de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med barn og foreldre.
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre ressurspersoner med vekt på barns trivsel og helhetlige utvikling.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap gjennom eget studiearbeid og aktiv læring
Arbeidskrav
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Individuelt arbeidskrav
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner