01AR53C EIRLEDKH24 Hotell- og restaurantledelse
01AR53C EIRLEDKH24 Hotell- og restaurantledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53C EIRLEDKH24
 - StudieprogramReiselivsledelse
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligMette Marthinsen
 
 
Used in other programs
- Reiselivsledelse
 
Temaer
FELLESTEMAER (7 Stp.)
Hotell- og restaurantledelse
- Historikk
 - Bærekraftig drift
 - Trender og innovasjon i reiselivsnæringen
 - Menyutvikling og menyplanlegging
 - Serviceledelse
 - HMS og internkontroll
 - Regelverk, normer, standarder og lover
 - Intern logistikk
 
Endringsledelse (3 Stp.)
- Forvaltning av personalansvar
 - Kundefokus
 - Mangfoldledelse
 
FORDYPNINGSTEMAER (3 Stp.) Her velges ett av disse:
Hotelledelse (3 Stp.)
- Revenue Management
 - Romkalkyle
 - Strategi
- Serviceledelse
 - Prissetting
 - Kapasitet og prissetting
 
 
Restaurantledelse (3 Stp.)
- F&B Management
 - Serviceledelse
 - Restauranttyper
- Drikkelære
 - Matsikkerhet
 
 
Studenten
- har kunnskap om den helhetlige produksjon og leveranse av hotell- og restaurantprodukter, samt de prosesser, strukturer og menneskeorienterte aspekter som inngår i drift av hoteller og restauranter
 - har kunnskap om strategier, prosesser og metoder innenfor fagområdet; herunder sentrale temaer innenfor produkt- og tjenesteutvikling
 - har kunnskap om ulike typer gjester og innsikt i kulturelle forskjeller og likheter
 - har kunnskap om betydningen av service, reiselivsnæringens bærekraft og internasjonale, samfunnsmessige rolle
 - har innsikt i ulike former for distribusjon og kommunikasjon av hotell- og restaurantprodukter og -tjenester på relevante digitale reiselivsplattformer
 - har kunnskap om hotell- og restaurantbransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet nasjonalt og globalt
 
Studenten
- kan gjennomføre arbeid og leveranser i prosjekter og grupper, og reflektere over prosjekt som arbeidsform med vekt på gruppedynamikk og sluttprodukt
 - kan gjøre faglige valg for kommunikasjon og anvende kommunikasjon i kundebehandling, service og ledelse
 - kan gjøre faglige valg i drift av virksomheter, organisasjoner og offentlig forvaltning, inkludert økonomistyring, bærekraftig drift, HMS og utvikling av hotell- og restaurantkonsepter
 - kan anvende interkulturell kompetanse og reflektere over kulturforståelse i forhold til ulike kundegrupper nasjonalt og internasjonalt
 
Studenten
- kan utføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene, som leder eller som deltaker i en gruppe
 - kan utvikle tjenester basert på fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
 - kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
 
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav, hvorav ett er avsluttende emnevurdering
 - Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
 
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det er ikke eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner