01AR53C EIRLEDKH24 Hotell- og restaurantledelse

01AR53C EIRLEDKH24 Hotell- og restaurantledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01AR53C EIRLEDKH24
    • Studieprogram
      Reiselivsledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Mette Marthinsen
Undervisningssemestere
2025 Vår
Emnets innhold

Temaer

FELLESTEMAER (7 Stp.)

Hotell- og restaurantledelse 

  • Historikk
  • Bærekraftig drift
  • Trender og innovasjon i reiselivsnæringen
  • Menyutvikling og menyplanlegging
  • Serviceledelse
  • HMS og internkontroll
  • Regelverk, normer, standarder og lover
  • Intern logistikk

Endringsledelse (3 Stp.)

  • Forvaltning av personalansvar
  • Kundefokus
  • Mangfoldledelse

FORDYPNINGSTEMAER (3 Stp.) Her velges ett av disse:

Hotelledelse (3 Stp.)

  • Revenue Management
  • Romkalkyle
  • Strategi
    • Serviceledelse
    • Prissetting
    • Kapasitet og prissetting

Restaurantledelse (3 Stp.)

  • F&B Management
  • Serviceledelse
  • Restauranttyper
    • Drikkelære
    • Matsikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om den helhetlige produksjon og leveranse av hotell- og restaurantprodukter, samt de prosesser, strukturer og menneskeorienterte aspekter som inngår i drift av hoteller og restauranter
  • har kunnskap om strategier, prosesser og metoder innenfor fagområdet; herunder sentrale temaer innenfor produkt- og tjenesteutvikling
  • har kunnskap om ulike typer gjester og innsikt i kulturelle forskjeller og likheter
  • har kunnskap om betydningen av service, reiselivsnæringens bærekraft og internasjonale, samfunnsmessige rolle
  • har innsikt i ulike former for distribusjon og kommunikasjon av hotell- og restaurantprodukter og -tjenester på relevante digitale reiselivsplattformer
  • har kunnskap om hotell- og restaurantbransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet nasjonalt og globalt
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre arbeid og leveranser i prosjekter og grupper, og reflektere over prosjekt som arbeidsform med vekt på gruppedynamikk og sluttprodukt
  • kan gjøre faglige valg for kommunikasjon og anvende kommunikasjon i kundebehandling, service og ledelse
  • kan gjøre faglige valg i drift av virksomheter, organisasjoner og offentlig forvaltning, inkludert økonomistyring, bærekraftig drift, HMS og utvikling av hotell- og restaurantkonsepter 
  • kan anvende interkulturell kompetanse og reflektere over kulturforståelse i forhold til ulike kundegrupper nasjonalt og internasjonalt
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene, som leder eller som deltaker i en gruppe
  • kan utvikle tjenester basert på fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav, hvorav ett er avsluttende emnevurdering
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.

Det er ikke eksamen i emnet.

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlingene.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste blir tilgjengelig ved skolestart.