01AR53B EIRLEDKH25 Bærekraftig ledelse, økonomi og markedsføring
01AR53B EIRLEDKH25 Bærekraftig ledelse, økonomi og markedsføring
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53B EIRLEDKH25
 - StudieprogramReiselivsledelse
 - Studiepoeng10
 - StudiestedJessheim
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligMette Marthinsen
 
 
Used in other programs
- Reiselivsledelse
 
Ledelse
- Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse innenfor reiselivsbransjen
 - Etikk, herunder også bærekraftetikk (kunder og medarbeidere)
 - Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
 - Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
 - Motivasjonsteori
 - Psykososialt arbeidsmiljø
 - Organisasjonskultur
 - Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering og opplæring/kompetanseutvikling)
 - Bærekraft (strategisk ledelse, endringsledelse og ansvarlig ledelse)
 
Økonomi
- Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
 - Regnskapsanalyse
 - Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett og budsjettkontroll)
 - Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etterkalkyle)
 - Avviksanalyser
 - Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
 - Konkurs og oppbud
 - Økonomisk perspektiv på bærekraftstiltak (kostnadseffektivitet, effektiv ressursbruk og optimalisert produksjon)
 
Markedsføring
- Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
 - Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
 - Handlingsplaner med integrert økonomi- og ledelsesplan
 - Bærekraft i produkter, tjenester, merkevarebygging og omdømme
 
Studenten
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
 - har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
 - har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
 - har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
 
Studenten
- kan anvende verktøy som Business Model Canvas for å beskrive, analysere og optimalisere forretningsmodellen
 - kan bygge og lede et team for å realisere forretningsideer og forstår betydningen av samarbeid og teamarbeid i entreprenørskapsprosessen
 - kan anvende og utvikle en forretningsplan som integrerer økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft som har en positiv innvirkning på samfunnet
 
Studenten
- kan utvikle bærekraftige reiselivsprodukter og/eller -tjenester
 - kan bygge relasjoner med medarbeidere, kunder og andre interessenter
 - kan utføre arbeid ved bruk av IKT og regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring har forståelse om bærekraftige prinsipper, teorier og praksiser innen ledelse, økonomi og markedsføring som er relevante for reiselivsbransjen
 - har utviklet en etisk grunnholdning for å kunne utøve god personalledelse, og behandle medarbeidere, kunder og samarbeidspartnere med respekt
 - har forståelse for bærekraftige prinsipper og verdier i beslutningsprosesser og etisk grunnholdning knyttet til ledelse, økonomi og markedsføring
 
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav
 - Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
 
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%.
Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.