01AR53B EIRLEDKH25 Bærekraftig ledelse, økonomi og markedsføring
01AR53B EIRLEDKH25 Bærekraftig ledelse, økonomi og markedsføring
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53B EIRLEDKH25
- StudieprogramReiselivsledelse
- Studiepoeng10
- StudiestedJessheim
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligMette Marthinsen
Used in other programs
- Reiselivsledelse
Ledelse
- Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse innenfor reiselivsbransjen
- Etikk, herunder også bærekraftetikk (kunder og medarbeidere)
- Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
- Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
- Motivasjonsteori
- Psykososialt arbeidsmiljø
- Organisasjonskultur
- Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering og opplæring/kompetanseutvikling)
- Bærekraft (strategisk ledelse, endringsledelse og ansvarlig ledelse)
Økonomi
- Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
- Regnskapsanalyse
- Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett og budsjettkontroll)
- Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etterkalkyle)
- Avviksanalyser
- Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
- Konkurs og oppbud
- Økonomisk perspektiv på bærekraftstiltak (kostnadseffektivitet, effektiv ressursbruk og optimalisert produksjon)
Markedsføring
- Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
- Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
- Handlingsplaner med integrert økonomi- og ledelsesplan
- Bærekraft i produkter, tjenester, merkevarebygging og omdømme
Studenten
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
- har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
- har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
- har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
Studenten
- kan anvende verktøy som Business Model Canvas for å beskrive, analysere og optimalisere forretningsmodellen
- kan bygge og lede et team for å realisere forretningsideer og forstår betydningen av samarbeid og teamarbeid i entreprenørskapsprosessen
- kan anvende og utvikle en forretningsplan som integrerer økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft som har en positiv innvirkning på samfunnet
Studenten
- kan utvikle bærekraftige reiselivsprodukter og/eller -tjenester
- kan bygge relasjoner med medarbeidere, kunder og andre interessenter
- kan utføre arbeid ved bruk av IKT og regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring har forståelse om bærekraftige prinsipper, teorier og praksiser innen ledelse, økonomi og markedsføring som er relevante for reiselivsbransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning for å kunne utøve god personalledelse, og behandle medarbeidere, kunder og samarbeidspartnere med respekt
- har forståelse for bærekraftige prinsipper og verdier i beslutningsprosesser og etisk grunnholdning knyttet til ledelse, økonomi og markedsføring
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav
- Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%.
Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.