01AR53B EIRLEDKH24 Bærekraftig LØM (Ledelse, økonomi og markedsføring)
01AR53B EIRLEDKH24 Bærekraftig LØM (Ledelse, økonomi og markedsføring)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53B EIRLEDKH24
- StudieprogramReiselivsledelse
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligMette Marthinsen
Temaer
Ledelse
- Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse innenfor reiselivsbransjen
- Etikk, herunder også bærekraftsetikk (kunder og medarbeidere)
- Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
- Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
- Motivasjonsteori
- Psykososialt arbeidsmiljø
- Organisasjonskultur
- Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering og opplæring/kompetanseutvikling)
- Bærekraft (strategisk ledelse, endringsledelse og ansvarlig ledelse)
Økonomi
- Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
- Regnskapsanalyse
- Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett, budsjettkontroll)
- Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etterkalkyle)
- Avviksanalyser
- Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
- Konkurs og oppbud
- Økonomisk perspektiv på bærekraftstiltak (kostnadseffektivitet, effektiv ressursbruk, optimalisert produksjon)
Markedsføring
- Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
- Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
- Handlingsplaner med integrert økonomi- og ledelsesplan
- Bærekraft i produkter, tjenester, merkevarebygging og omdømme
Studenten
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
- har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
- har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
- har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
- har kunnskap om bærekraftige prinsipper, teorier og praksiser innen ledelse, økonomi og markedsføring som er relevante for reiselivsbransjen
Studenten
- kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak ved avvik fra budsjett og planer
- kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
- kan identifisere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kan anvende relevante ledelsesverktøy og -teknikker for å analysere og håndtere bærekraftige utfordringer og muligheter i reiselivsbransjen
- kan utarbeide en markedsplan og sette opp handlingsplaner for å gjennomføre denne
- kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
- kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger og anbefale relevante tiltak
Studenten
- kan utvikle bærekraftige reiselivsprodukter og/eller -tjenester
- kan bygge relasjoner med medarbeidere, kunder og andre interessenter
- har kompetanse i effektiv bruk av IKT og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
- kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
- kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
- kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
- kan integrere bærekraftige prinsipper og verdier i beslutningsprosesser og praksis knyttet til ledelse, økonomi og markedsføring
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav, hvorav ett er avsluttende emnevurdering
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det er ikke eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner