01AR53B EIRLEDKH24 Bærekraftig LØM (Ledelse, økonomi og markedsføring)
01AR53B EIRLEDKH24 Bærekraftig LØM (Ledelse, økonomi og markedsføring)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53B EIRLEDKH24
 - StudieprogramReiselivsledelse
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligMette Marthinsen
 
 
Used in other programs
- Reiselivsledelse
 
Temaer
Ledelse
- Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse innenfor reiselivsbransjen
 - Etikk, herunder også bærekraftsetikk (kunder og medarbeidere)
 - Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
 - Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
 - Motivasjonsteori
 - Psykososialt arbeidsmiljø
 - Organisasjonskultur
 - Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering og opplæring/kompetanseutvikling)
 - Bærekraft (strategisk ledelse, endringsledelse og ansvarlig ledelse)
 
Økonomi
- Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
 - Regnskapsanalyse
 - Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett, budsjettkontroll)
 - Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etterkalkyle)
 - Avviksanalyser
 - Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
 - Konkurs og oppbud
 - Økonomisk perspektiv på bærekraftstiltak (kostnadseffektivitet, effektiv ressursbruk, optimalisert produksjon)
 
Markedsføring
- Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
 - Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
 - Handlingsplaner med integrert økonomi- og ledelsesplan
 - Bærekraft i produkter, tjenester, merkevarebygging og omdømme
 
Studenten
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
 - har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
 - har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
 - har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
 - har kunnskap om bærekraftige prinsipper, teorier og praksiser innen ledelse, økonomi og markedsføring som er relevante for reiselivsbransjen
 
Studenten
- kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak ved avvik fra budsjett og planer
 - kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
 - kan identifisere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
 - kan anvende relevante ledelsesverktøy og -teknikker for å analysere og håndtere bærekraftige utfordringer og muligheter i reiselivsbransjen
 - kan utarbeide en markedsplan og sette opp handlingsplaner for å gjennomføre denne
 - kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
 - kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger og anbefale relevante tiltak
 
Studenten
- kan utvikle bærekraftige reiselivsprodukter og/eller -tjenester
 - kan bygge relasjoner med medarbeidere, kunder og andre interessenter
 - har kompetanse i effektiv bruk av IKT og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
 - kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
 - kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
 - kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
 - kan integrere bærekraftige prinsipper og verdier i beslutningsprosesser og praksis knyttet til ledelse, økonomi og markedsføring
 
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav, hvorav ett er avsluttende emnevurdering
 - Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
 
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det er ikke eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner