01AR53B EIRLEDKH24 Bærekraftig LØM (Ledelse, økonomi og markedsføring)

01AR53B EIRLEDKH24 Bærekraftig LØM (Ledelse, økonomi og markedsføring)

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01AR53B EIRLEDKH24
    • Studieprogram
      Reiselivsledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Mette Marthinsen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

Temaer

Ledelse

  • Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse innenfor reiselivsbransjen
  • Etikk, herunder også bærekraftsetikk (kunder og medarbeidere)
  • Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
  • Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
  • Motivasjonsteori
  • Psykososialt arbeidsmiljø
  • Organisasjonskultur
  • Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering og opplæring/kompetanseutvikling)
  • Bærekraft (strategisk ledelse, endringsledelse og ansvarlig ledelse)

Økonomi

  • Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
  • Regnskapsanalyse
  • Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett, budsjettkontroll)
  • Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etterkalkyle)
  • Avviksanalyser
  • Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
  • Konkurs og oppbud
  • Økonomisk perspektiv på bærekraftstiltak (kostnadseffektivitet, effektiv ressursbruk, optimalisert produksjon)

Markedsføring

  • Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
  • Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
  • Handlingsplaner med integrert økonomi- og ledelsesplan
  • Bærekraft i produkter, tjenester, merkevarebygging og omdømme
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
  • har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
  • har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
  • har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
  • har kunnskap om bærekraftige prinsipper, teorier og praksiser innen ledelse, økonomi og markedsføring som er relevante for reiselivsbransjen
Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak ved avvik fra budsjett og planer
  • kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
  • kan identifisere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
  • kan anvende relevante ledelsesverktøy og -teknikker for å analysere og håndtere bærekraftige utfordringer og muligheter i reiselivsbransjen
  • kan utarbeide en markedsplan og sette opp handlingsplaner for å gjennomføre denne
  • kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
  • kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger og anbefale relevante tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle bærekraftige reiselivsprodukter og/eller -tjenester
  • kan bygge relasjoner med medarbeidere, kunder og andre interessenter
  • har kompetanse i effektiv bruk av IKT og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
  • kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
  • kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
  • kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
  • kan integrere bærekraftige prinsipper og verdier i beslutningsprosesser og praksis knyttet til ledelse, økonomi og markedsføring
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav, hvorav ett er avsluttende emnevurdering
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.

Det er ikke eksamen i emnet.

Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlingene.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste blir tilgjengelig ved skolestart.