01AR53A EIRLEDKH25 Gründervirksomhet
01AR53A EIRLEDKH25 Gründervirksomhet
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53A EIRLEDKH25
- StudieprogramReiselivsledelse
- Studiepoeng10
- StudiestedJessheim
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligMette Marthinsen
Used in other programs
- Reiselivsledelse
Temaer:
- Entreprenørskap
- Innovasjonsprosessen
- Forretningsmodell og forretningsplan
- Prosjektledelse
Entreprenørskap
- Etableringsfasen
- Forretningsidé til bedrift
- Business canvas – verktøy
- Etablering av team og samhandling
- Entreprenøren som leder og medarbeider
- Bærekraftbegrepet
- Sirkulærøkonomi
Innovasjonsprosessen
- Ideutviklingsprosessen
- Kommersialiseringspotensial
- Kreativitet (Design thinking)
- Løse problemstillinger for din forretningsidé
Forretningsmodell og forretningsplan
- Bærekraftige forretningsmodeller
- Sosiale forretningsmodeller
- Innovative forretningsmodeller
- Endringsstrategi
- Forretningsplan
Prosjektledelse
- Verktøy for prosjektledelse
- Prosjektgjennomføring av forretningsplanen
- Omsette teori til praksis
- Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk
Studenten
- har kunnskap om de nødvendige trinnene og prosessene for å etablere en ny bedrift
- har innsikt i konseptet bærekraft og kan integrere bærekraftige prinsipper og identifisere bærekrafts utfordringer og – muligheter i forretningsvirksomheten
- forstår egen bransjes juridiske, økonomiske og markedsmessige aspekter som er viktig i etableringsfasen
- har bransjekunnskap til å benytte seg av ulike verktøy og metoder for effektiv prosjektledelse for å håndtere ressurser, risiko og tidsrammer.
Studenten
- kan anvende kreativitetsmetoder som Design Thinking for å utvikle innovative løsninger og produktutvikling
- kan anvende verktøy som Business Model Canvas for å beskrive, analysere og optimalisere forretningsmodellen
- kan kartlegge og utvikle en forretningsplan som integrerer økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft som har en positiv innvirkning på samfunnet
Studenten
- kan utvikle bærekraftige reiselivsprodukter og/eller -tjenester
- kan bygge relasjoner med medarbeidere, kunder og andre interessenter
- kan utføre personalledelse og lede medarbeidere
- har forståelse om begrepet samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
- har forståelse for bærekraftige prinsipper og verdier i beslutningsprosesser og praksis knyttet til ledelse, økonomi og markedsføring
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav
- Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%.
Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.