01AR53A EIRLEDKH24 Gründervirksomhet
01AR53A EIRLEDKH24 Gründervirksomhet
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53A EIRLEDKH24
 - StudieprogramReiselivsledelse
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligMette Marthinsen
 
 
Used in other programs
- Reiselivsledelse
 
Temaer
Entreprenørskap
- Etableringsfasen
 - Forretningsidé til bedrift
 - Business canvas – verktøy
 - Etablering av team og samhandling
 - Entreprenøren som leder og medarbeider
 - Bærekraftbegrepet
 - Sirkulærøkonomi
 
Innovasjonsprosessen
- Ideutviklingsprosessen
 - Kommersialiseringspotensial
 - Kreativitet (Design thinking)
 - Løse problemstillinger for din forretningsidé
 
Forretningsmodell og forretningsplan
- Bærekraftige forretningsmodeller
 - Sosiale forretningsmodeller
 - Innovative forretningsmodeller
 - Prosessen med å endre en forretningsmodell over tid (Endringsstrategi)
 - Forretningsplan
 
Prosjektledelse
- Verktøy for prosjektledelse
 - Prosjektgjennomføring av forretningsplanen
 - Omsette teori til praksis
 - Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk – forsalg om at dette punktet flyttes fra LØM pga trening i pitch og bedriftspresentasjon er viktig i etableringsfasen
 
Studenten
- har kunnskap om de nødvendige trinnene og prosessene for å etablere en ny bedrift
 - har innsikt i konseptet bærekraft og kan integrere bærekraftige prinsipper og identifisere bærekrafts utfordringer og – muligheter i forretningsvirksomheten
 - forstår egen bransjes juridiske, økonomiske og markedsmessige aspekter som er viktig i etableringsfasen
 - har kunnskap om innovasjonsprosessen og verktøyet Design thinking,
 - har kunnskap om ulike forretningsmodeller
 - har bransjekunnskap til å benytte seg av ulike verktøy og metoder for effektiv prosjektledelse for å håndtere ressurser, risiko og tidsrammer.
 
Studenten
- kandidaten kan konseptualisere og utvikle en forretningside til en levedyktig bedrift
 - kan anvende kreativitetsmetoder som Design Thinking for å utvikle innovative løsninger og produktutvikling
 - kan anvende verktøy som Business Model Canvas for å beskrive, analysere og optimalisere forretningsmodellen
 - kan bygge og lede et team for å realisere forretningsideer og forstår betydningen av samarbeid og teamarbeid i entreprenørskapsprosessen
 - kan anvende og utvikle en forretningsplan som integrerer økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft som har en positiv innvirkning på samfunnet
 
Studenten
- kan ta etiske beslutninger som tar hensyn til samfunnets behov innenfor gründervirksomhet
 - har påbegynt utvikling av innovative forretningsmodeller som gir konkurranse fortrinn og møter markedsbehov
 - kan integrere bærekraftige prinsipper og verdier i beslutninger som påvirker de ulike prosessene ved å drive gründervirksomhet til samfunnets beste
 - kan bygge relasjoner og samarbeide med medstudenter og fagfeller på tvers
 
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav, hvorav ett er avsluttende emnevurdering
 - Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
 
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det er ikke eksamen i emnet
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner