01AR53A EIRLEDKH24 Gründervirksomhet
01AR53A EIRLEDKH24 Gründervirksomhet
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AR53A EIRLEDKH24
- StudieprogramReiselivsledelse
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligMette Marthinsen
Temaer
Entreprenørskap
- Etableringsfasen
- Forretningsidé til bedrift
- Business canvas – verktøy
- Etablering av team og samhandling
- Entreprenøren som leder og medarbeider
- Bærekraftbegrepet
- Sirkulærøkonomi
Innovasjonsprosessen
- Ideutviklingsprosessen
- Kommersialiseringspotensial
- Kreativitet (Design thinking)
- Løse problemstillinger for din forretningsidé
Forretningsmodell og forretningsplan
- Bærekraftige forretningsmodeller
- Sosiale forretningsmodeller
- Innovative forretningsmodeller
- Prosessen med å endre en forretningsmodell over tid (Endringsstrategi)
- Forretningsplan
Prosjektledelse
- Verktøy for prosjektledelse
- Prosjektgjennomføring av forretningsplanen
- Omsette teori til praksis
- Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk – forsalg om at dette punktet flyttes fra LØM pga trening i pitch og bedriftspresentasjon er viktig i etableringsfasen
Studenten
- har kunnskap om de nødvendige trinnene og prosessene for å etablere en ny bedrift
- har innsikt i konseptet bærekraft og kan integrere bærekraftige prinsipper og identifisere bærekrafts utfordringer og – muligheter i forretningsvirksomheten
- forstår egen bransjes juridiske, økonomiske og markedsmessige aspekter som er viktig i etableringsfasen
- har kunnskap om innovasjonsprosessen og verktøyet Design thinking,
- har kunnskap om ulike forretningsmodeller
- har bransjekunnskap til å benytte seg av ulike verktøy og metoder for effektiv prosjektledelse for å håndtere ressurser, risiko og tidsrammer.
Studenten
- kandidaten kan konseptualisere og utvikle en forretningside til en levedyktig bedrift
- kan anvende kreativitetsmetoder som Design Thinking for å utvikle innovative løsninger og produktutvikling
- kan anvende verktøy som Business Model Canvas for å beskrive, analysere og optimalisere forretningsmodellen
- kan bygge og lede et team for å realisere forretningsideer og forstår betydningen av samarbeid og teamarbeid i entreprenørskapsprosessen
- kan anvende og utvikle en forretningsplan som integrerer økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft som har en positiv innvirkning på samfunnet
Studenten
- kan ta etiske beslutninger som tar hensyn til samfunnets behov innenfor gründervirksomhet
- har påbegynt utvikling av innovative forretningsmodeller som gir konkurranse fortrinn og møter markedsbehov
- kan integrere bærekraftige prinsipper og verdier i beslutninger som påvirker de ulike prosessene ved å drive gründervirksomhet til samfunnets beste
- kan bygge relasjoner og samarbeide med medstudenter og fagfeller på tvers
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres tre arbeidskrav, hvorav ett er avsluttende emnevurdering
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få sluttvurdering i emnet.
Det er ikke eksamen i emnet
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emnevurdering, arbeidskrav og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. Avsluttende emnevurdering vektes med 70% og øvrige arbeidskrav/refleksjonsnotat med 30%. Emnet vurderes med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner