01AL65B EILVYA25 Samarbeid og gruppeprosesser
01AL65B EILVYA25 Samarbeid og gruppeprosesser
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AL65B EILVYA25
 - StudieprogramVeiledning i yrkesopplæring
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKjeller
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligGunn-Marit Storum
 
 
Emnets hovedtemaer:
Samarbeid og relasjoner
- Samarbeidsformer, gruppedynamikk, samarbeidsferdigheter
 - Forebygging og håndtering av konflikter
 - Relasjonsdannelse
 - Læreplanen som verktøy
 
Arbeid i grupper
- Gruppeveiledning
 - Lede gruppeprossser
 
Studenten:
- har kunnskap om samarbeid, samarbeidsformer- og ferdigheter
 - har kunnskap om læreplaner, kompetansemål og læringsmål i veiledningsarbeid
 - forstår gruppeprosesser og gruppedynamikk
 - har kunnskap om relasjonsdannelse
 - har kunnskap forebygging av konflikter
 - har kunnskap om veiledning i møte med konflikter
 - har kunnskap om konfliktløsningsmodeller
 - har kunnskap om læreplanen, tolking og vurdering, interne opplæringsplaner, kobling til fagbegreper fra Vg2 ( bruke disse som verktøy)
 - har kunnskap om gruppeveiledning
 - har kunnskap om tjenestevei ved bekymringsfulle forhold
 
Studenten:
- viser ferdigheter i samarbeid og samarbeidsformer
 - viser ferdighet i gruppeprosesser og gruppedynamikk
 - kan bygge og ta vare på relasjoner
 - viser ferdigheter i konfliktforebyggende arbeid
 - viser evne til veiledning i møte med konflikter og kan anvende konfliktløsningsmodeller
 - kan anvende læreplanen, tolke og vurdere, lage interne opplæringsplaner, og koble til fagbegreper fra Vg2 ( anvende disse som verktøy)
 - bruker tjenestevei med behov for å melde bekymringer
 
Studenten:
- har opparbeidet innsikt samarbeid, samarbeidsformer- og ferdigheter
 - viser forståelse for sammenheng mellom læreplaner, kompetansemål og læringsmål i veiledningsarbeid
 - har innsikt i gruppeprosesser og gruppedynamikk, og det etiske ansvaret veileder har
 - har innsikt i betydningen av relasjonsarbeid
 - viser forståelse for forebygging av konflikter, og hvordan veiledning og konfliktløsningsmodeller kan benyttes i en slik prosess
 - viser innsikt i læreplanen, tolking og vurdering, interne opplæringsplaner, kobling til fagbegreper fra Vg2 ( bruke disse som verktøy)
 
Arbeidskrav:
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent/Ikke godkjent"
- Muntlig arbeidskrav med refleksjonsnotat fra emne 2
 - Oppmøteplikten overholdes.
 
Et emne kan kun lede frem til èn karakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Sluttvurdering i emnet er Bestått/Ikke Bestått
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner