01AL65B EILVYA25 Samarbeid og gruppeprosesser

01AL65B EILVYA25 Samarbeid og gruppeprosesser

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01AL65B EILVYA25
    • Studieprogram
      Veiledning i yrkesopplæring
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kjeller
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Emnets hovedtemaer:

Samarbeid og relasjoner

  • Samarbeidsformer, gruppedynamikk, samarbeidsferdigheter 
  • Forebygging og håndtering av konflikter 
  • Relasjonsdannelse 
  • Læreplanen som verktøy 

Arbeid i grupper 

  • Gruppeveiledning 
  • Lede gruppeprossser 
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om samarbeid, samarbeidsformer- og ferdigheter 
  • har kunnskap om læreplaner, kompetansemål og læringsmål i veiledningsarbeid 
  • forstår gruppeprosesser og gruppedynamikk 
  • har kunnskap om relasjonsdannelse 
  • har kunnskap forebygging av konflikter 
  • har kunnskap om veiledning i møte med konflikter 
  • har kunnskap om konfliktløsningsmodeller 
  • har kunnskap om læreplanen, tolking og vurdering, interne opplæringsplaner, kobling til fagbegreper fra Vg2 ( bruke disse som verktøy) 
  • har kunnskap om gruppeveiledning 
  • har kunnskap om tjenestevei ved bekymringsfulle forhold 
Ferdigheter

Studenten:

  • viser ferdigheter i samarbeid og samarbeidsformer 
  • viser ferdighet i gruppeprosesser og gruppedynamikk 
  • kan bygge og ta vare på relasjoner 
  • viser ferdigheter i konfliktforebyggende arbeid 
  • viser evne til veiledning i møte med konflikter og kan anvende konfliktløsningsmodeller 
  • kan anvende læreplanen, tolke og vurdere, lage interne opplæringsplaner, og koble til fagbegreper fra Vg2 (  anvende disse som verktøy) 
  • bruker tjenestevei med behov for å melde bekymringer 
Generell kompetanse

Studenten: 

  • har opparbeidet innsikt samarbeid, samarbeidsformer- og ferdigheter 
  • viser forståelse for sammenheng mellom læreplaner, kompetansemål og læringsmål i veiledningsarbeid 
  • har innsikt i gruppeprosesser og gruppedynamikk, og det etiske ansvaret veileder har 
  • har innsikt i betydningen av relasjonsarbeid 
  • viser forståelse for forebygging av konflikter, og hvordan veiledning og konfliktløsningsmodeller kan benyttes i en slik prosess 
  • viser innsikt i læreplanen, tolking og vurdering, interne opplæringsplaner, kobling til fagbegreper fra Vg2 ( bruke disse som verktøy)
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent/Ikke godkjent"

  • Muntlig arbeidskrav med refleksjonsnotat fra emne 2  
  • Oppmøteplikten overholdes.  

 

Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger.

Vurdering

Et emne kan kun lede frem til èn karakter. 

I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 

I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Sluttvurdering i emnet er Bestått/Ikke Bestått

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner 

Litteraturliste

Litteraturliste revideres årlig og gjøres tilgjengelig ved studiestart.