01AL65B EILVYA25 Samarbeid og gruppeprosesser
01AL65B EILVYA25 Samarbeid og gruppeprosesser
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AL65B EILVYA25
- StudieprogramVeiledning i yrkesopplæring
- Studiepoeng10
- StudiestedKjeller
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligGunn-Marit Storum
Emnets hovedtemaer:
Samarbeid og relasjoner
- Samarbeidsformer, gruppedynamikk, samarbeidsferdigheter
- Forebygging og håndtering av konflikter
- Relasjonsdannelse
- Læreplanen som verktøy
Arbeid i grupper
- Gruppeveiledning
- Lede gruppeprossser
Studenten:
- har kunnskap om samarbeid, samarbeidsformer- og ferdigheter
- har kunnskap om læreplaner, kompetansemål og læringsmål i veiledningsarbeid
- forstår gruppeprosesser og gruppedynamikk
- har kunnskap om relasjonsdannelse
- har kunnskap forebygging av konflikter
- har kunnskap om veiledning i møte med konflikter
- har kunnskap om konfliktløsningsmodeller
- har kunnskap om læreplanen, tolking og vurdering, interne opplæringsplaner, kobling til fagbegreper fra Vg2 ( bruke disse som verktøy)
- har kunnskap om gruppeveiledning
- har kunnskap om tjenestevei ved bekymringsfulle forhold
Studenten:
- viser ferdigheter i samarbeid og samarbeidsformer
- viser ferdighet i gruppeprosesser og gruppedynamikk
- kan bygge og ta vare på relasjoner
- viser ferdigheter i konfliktforebyggende arbeid
- viser evne til veiledning i møte med konflikter og kan anvende konfliktløsningsmodeller
- kan anvende læreplanen, tolke og vurdere, lage interne opplæringsplaner, og koble til fagbegreper fra Vg2 ( anvende disse som verktøy)
- bruker tjenestevei med behov for å melde bekymringer
Studenten:
- har opparbeidet innsikt samarbeid, samarbeidsformer- og ferdigheter
- viser forståelse for sammenheng mellom læreplaner, kompetansemål og læringsmål i veiledningsarbeid
- har innsikt i gruppeprosesser og gruppedynamikk, og det etiske ansvaret veileder har
- har innsikt i betydningen av relasjonsarbeid
- viser forståelse for forebygging av konflikter, og hvordan veiledning og konfliktløsningsmodeller kan benyttes i en slik prosess
- viser innsikt i læreplanen, tolking og vurdering, interne opplæringsplaner, kobling til fagbegreper fra Vg2 ( bruke disse som verktøy)
Arbeidskrav:
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent/Ikke godkjent"
- Muntlig arbeidskrav med refleksjonsnotat fra emne 2
- Oppmøteplikten overholdes.
Et emne kan kun lede frem til èn karakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Sluttvurdering i emnet er Bestått/Ikke Bestått
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner