01AL65A EILVYA25 Kommunikasjon og rammeverk, veiledning og læringsarbeid

01AL65A EILVYA25 Kommunikasjon og rammeverk, veiledning og læringsarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01AL65A EILVYA25
    • Studieprogram
      Veiledning i yrkesopplæring
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Kjeller
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Used in other programs
  • Veiledning i yrkesopplæring
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Emnets hovedtemaer handler om læring, veiledning, kommunikasjon 

  • Læringsteorier 
  • Didaktiske metoder  
  • Planleggingsverktøy, rammer 
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike læringsmetoder og didaktikk 
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori og samtaleverktøy. 
  • har kunnskap om mestrings- og motivasjonsfaktorer 
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar,plikter  
  • har kunnskap om veiledning til forskjell fra rådgivning og coaching 
  • har kunnskap om didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning 
  • har kunnskap om overgangen fra skole til arbeidsliv  
  • har innsikt i kulturforståelse og ungdomsutfordringer  
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om læring og didaktikk i veiledningsarbeid 
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt i eget yrke 
  • kan anvende kunnskap om veiledning slik at veisøker tar i bruk egne ressurser og opplever mestring 
  • kan anvende relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar og plikter  
  • kan anvende didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning 
  • kan anvende kunnskap om overgangen fra skole til arbeidsliv 
  • kan møte ungdom på en ivaretakende måte  
Generell kompetanse

Studenten: 

  • har utviklet kompetanse om ulike læringsmetoder og didaktikk 
  • har tilegnet seg kommunikasjonsteori og samtaleverktøy. 
  • har forståelse for mestrings- og motivasjonsfaktorer 
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar og plikter  
  • kan skille veiledning til forskjell fra rådgivning og coaching 
  • kan utføre arbeid etter didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning 
  • har innsikt i prosessen overgangen fra skole til arbeidsliv ( verdiskapning og læring) 
  • har innsikt i kulturforståelse og om ungdomsutfordringer 
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent/Ikke godkjent"

  • Ett skriftlig arbeidskrav med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelser og refleksjon knyttet til egen praksis 
  • Oppmøteplikten overholdes.  

 

Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger.

Vurdering

Et emne kan kun lede frem til èn karakter. 

I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 

I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Sluttvurdering for emnet er Bestått/Ikke Bestått

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner 

Litteraturliste

Litteraturliste revideres årlig og gjøres tilgjengelig ved studiestart.