01AL65A EILVYA25 Kommunikasjon og rammeverk, veiledning og læringsarbeid
01AL65A EILVYA25 Kommunikasjon og rammeverk, veiledning og læringsarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AL65A EILVYA25
 - StudieprogramVeiledning i yrkesopplæring
 - Studiepoeng15
 - StudiestedKjeller
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligGunn-Marit Storum
 
 
- Veiledning i yrkesopplæring
 
Emnets hovedtemaer handler om læring, veiledning, kommunikasjon
- Læringsteorier
 - Didaktiske metoder
 - Planleggingsverktøy, rammer
 
Studenten:
- har kunnskap om ulike læringsmetoder og didaktikk
 - har kunnskap om kommunikasjonsteori og samtaleverktøy.
 - har kunnskap om mestrings- og motivasjonsfaktorer
 - har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar,plikter
 - har kunnskap om veiledning til forskjell fra rådgivning og coaching
 - har kunnskap om didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning
 - har kunnskap om overgangen fra skole til arbeidsliv
 - har innsikt i kulturforståelse og ungdomsutfordringer
 
Studenten:
- kan anvende kunnskap om læring og didaktikk i veiledningsarbeid
 - kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt i eget yrke
 - kan anvende kunnskap om veiledning slik at veisøker tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
 - kan anvende relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar og plikter
 - kan anvende didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning
 - kan anvende kunnskap om overgangen fra skole til arbeidsliv
 - kan møte ungdom på en ivaretakende måte
 
Studenten:
- har utviklet kompetanse om ulike læringsmetoder og didaktikk
 - har tilegnet seg kommunikasjonsteori og samtaleverktøy.
 - har forståelse for mestrings- og motivasjonsfaktorer
 - har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar og plikter
 - kan skille veiledning til forskjell fra rådgivning og coaching
 - kan utføre arbeid etter didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning
 - har innsikt i prosessen overgangen fra skole til arbeidsliv ( verdiskapning og læring)
 - har innsikt i kulturforståelse og om ungdomsutfordringer
 
Arbeidskrav:
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent/Ikke godkjent"
- Ett skriftlig arbeidskrav med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelser og refleksjon knyttet til egen praksis
 - Oppmøteplikten overholdes.
 
Et emne kan kun lede frem til èn karakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Sluttvurdering for emnet er Bestått/Ikke Bestått
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner