01AL65A EILVYA25 Kommunikasjon og rammeverk, veiledning og læringsarbeid
01AL65A EILVYA25 Kommunikasjon og rammeverk, veiledning og læringsarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01AL65A EILVYA25
- StudieprogramVeiledning i yrkesopplæring
- Studiepoeng15
- StudiestedKjeller
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligGunn-Marit Storum
- Veiledning i yrkesopplæring
Emnets hovedtemaer handler om læring, veiledning, kommunikasjon
- Læringsteorier
- Didaktiske metoder
- Planleggingsverktøy, rammer
Studenten:
- har kunnskap om ulike læringsmetoder og didaktikk
- har kunnskap om kommunikasjonsteori og samtaleverktøy.
- har kunnskap om mestrings- og motivasjonsfaktorer
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar,plikter
- har kunnskap om veiledning til forskjell fra rådgivning og coaching
- har kunnskap om didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning
- har kunnskap om overgangen fra skole til arbeidsliv
- har innsikt i kulturforståelse og ungdomsutfordringer
Studenten:
- kan anvende kunnskap om læring og didaktikk i veiledningsarbeid
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt i eget yrke
- kan anvende kunnskap om veiledning slik at veisøker tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan anvende relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar og plikter
- kan anvende didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning
- kan anvende kunnskap om overgangen fra skole til arbeidsliv
- kan møte ungdom på en ivaretakende måte
Studenten:
- har utviklet kompetanse om ulike læringsmetoder og didaktikk
- har tilegnet seg kommunikasjonsteori og samtaleverktøy.
- har forståelse for mestrings- og motivasjonsfaktorer
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og bærekraftsmål innen eget fagområde som regulerer rettigheter, ansvar og plikter
- kan skille veiledning til forskjell fra rådgivning og coaching
- kan utføre arbeid etter didaktisk relasjonsmodell, og de ulike sidene ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere veiledning
- har innsikt i prosessen overgangen fra skole til arbeidsliv ( verdiskapning og læring)
- har innsikt i kulturforståelse og om ungdomsutfordringer
Arbeidskrav:
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent/Ikke godkjent"
- Ett skriftlig arbeidskrav med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelser og refleksjon knyttet til egen praksis
- Oppmøteplikten overholdes.
Et emne kan kun lede frem til èn karakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Sluttvurdering for emnet er Bestått/Ikke Bestått
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner