00TT01B EITKBTK23 Yrkesrettet kommunikasjon

00TT01B EITKBTK23 Yrkesrettet kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TT01B EITKBTK23
    • Studieprogram
      Bilteknikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Norsk
  • Engelsk
Emnets innhold

Norsk:

  • Norsk som kommunikasjonsverktøy, skriftlig og muntlig
  • Betydningen av kommunikasjon i arbeids- og samfunnsliv
  • Grammatikk, språklige og grafiske virkemidler
  • Mediekommunikasjon
  • Mottakerbevissthet
  • IKT-verktøy i skriftlig og muntlig kommunikasjon
  • Informasjonsinnhenting
  • Kildebruk og referanseteknikk
  • Analysere, kommentere og vurdere ulike typer tekster
  • Sjangerkunnskap
  • Formelle skriftlige sjangre
  • Resonnerende tekster
  • Planlegging, gjennomføring og presentasjon av tverrfaglige prosjekter
  • Muntlig kommunikasjon
  • Studieteknikk

Engelsk:

  • Engelsk som kommunikasjonsverktøy, skriftlig og muntlig
  • Engelsk fagterminologi
  • Tverrkulturelle emner
  • Tekstskaping
  • Formell skriving
  • Informasjonsinnhenting
  • IKT-verktøy i skriftlig og muntlig kommunikasjon
  • Muntlig kommunikasjon
  • Planlegging, gjennomføring og presentasjon av tverrfaglige prosjekter
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om grunnleggende kommunikasjonsteori
  • kjenner til hvilken betydning kulturell identitet har for samarbeid og kommunikasjon på arbeidsplassen
  • har kunnskap om engelske faguttrykk som anvendes innenfor eget fagområde
  • har kunnskap om sentrale retoriske begreper og virkemidler
  • har kunnskap om kildebruk og referanseteknikk etter standard for høyere utdanning
  • kjenner til vanlige digitale verktøy for kildehenvisning, dokumentasjon, tekstproduksjon, deling, presentasjon og møter
  • har kjennskap til hvordan man organiserer og produserer tekst
  • har kunnskap om hva som kjennetegner en problemstilling og hvordan svare på denne
  • har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
  • har kunnskap om grammatikk, sjangerforståelse samt språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i tekst. 
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan reflektere over møter mellom forskjellige arbeidslivskulturer
  • kan bruke relevante begreper for å analysere egen og andres tekst
  • kan reflektere over og revidere tekster
  • kan reflektere over hvordan retorikk benyttes
  • kan bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske virkemiddel
  • kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke den kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig
  • kan reflektere over egen kommunikasjon i profesjonell sammenheng
  • kan produsere tekster der form og innhold er tilpasset situasjon, mål og mottaker
  • kan bruke digitale kommunikasjonsverktøy i profesjonell sammenheng
  • kan uttrykke seg med nyansert ordvalg, variert setningsstruktur og tekstbinding
  • kan planlegge, strukturere og gjennomføre møter og presentasjoner
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan kommunisere hensiktsmessig for å bidra til en inkluderende og bærekraftig organisasjonskultur
  • kan tilpasse språk og argumentasjon etter mål og mottaker
  • kan produsere tekster med korrekt rettskriving, grammatikk og tegnsetting
  • behersker relevante kommunikasjonsverktøy
  • kan kommunisere gjennom relevante tekster og kanaler
  • kan samarbeide om tekstproduksjon
  • kan utvise etikk og gode holdninger i arbeidslivet
  • kan reflektere over ulike verdier og tenkemåter i samfunnet
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav

    Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

 Eksamen, se fagskolens forskrift.

 

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Tekstarbeid
  • Veiledning
  • Selvstudium
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.