00TK02N EITKKMF Trygg matproduksjon med faglig ledelse

00TK02N EITKKMF Trygg matproduksjon med faglig ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TK02N EITKKMF
    • Studieprogram
      Matteknikk
    • Studiepoeng
      22
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Produksjonshygiene

  • Produksjonshygiene hva hvordan og hvorfor?
  • Renhold
  • Rengjøring
  • Desinfeksjon
  • Materialer i produksjon
  • IK – HMS
  • IK – MAT
  • HACCP

Matkunnskap

  • Råstofflære: vegetabiler, frukt og bær, kjøtt, fjørfe, fisk
  • Konserverings metoder

Prosesslære

  • Standarder
  • Flytskjemaer
  • Tegneregler
  • Symboler
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om råvarens kvalitet og hvordan den best kan prosesseres for trygg matproduksjon
  • har kunnskap om virkemåte for utstyr og maskiner som brukes innen matproduksjon
  • har kunnskap om krav som stilles til overflater og utforming av utstyr for matproduksjon med hensyn til vaskbarhet og hygiene
  • har kunnskap om renholdsplaner og prinsipper for soneinndeling
  • har kunnskap om næringsmiddelkvalitet, råstoffer og deres egenskaper, samt industriframstilling av aktuelle produkter innen næringsmiddelindustrien
  • har kunnskap om ulike symboler i et prosessflytskjema og kan følge flyten gjennom prosessen
  • har kunnskap om hvordan sammensatte prosesser ved trygg matproduksjon kan styres og reguleres
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matloven med tilhørende forskrifter samt nasjonale og internasjonale standarder som gjelder for næringsmiddelindustrien
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til hygieneforskriften
  • har kjennskap til yrkesfeltet innen trygg matproduksjon
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen trygg matproduksjon
  • kjenner til matproduksjons historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagområdet trygg matproduksjon
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for oppbygning og anvendelse av anlegg i matindustrien 
  • kan gjøre rede for valg av ulike fremstillinger og produksjonslinjer for næringsmidler
  • kan gjøre rede for utarbeidelsen av et prosessflytskjema for de mest vanlige prosessene ved trygg matproduksjon
  • kan gjøre rede for valg av overflater og utforming av utstyr med hensyn til vaskbarhet og hygiene
  • kan gjøre rede for valg av kjemikalier og renholdsmidler og prosessvann
  • kan gjøre rede for valg av renholdsarbeid, samt følge prinsipp for soneinndeling
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på analyse av mattryggheten i næringsmiddelvirksomheter
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om trygg matproduksjon og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon ved og identifisere faglige problemstillinger og behov for justeringer og tiltak
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter for prosessering av råvarer som leder eller deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for å oppnå sunne og trygge produkter
  • kan planlegge og gjennomføre internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen alene og som deltaker i gruppe og i tråd med Forskrift om internkontroll (IK-mat) og det forebyggende sikkerhetssystemet HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point)
  • kan planlegge og lede gjennomføringen av renholdsarbeidet alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter samfunnets og forbrukernes forventninger og behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen matproduksjon og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor matproduksjon og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis med stadige forbedringer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Det gjennomføres en obligatorisk Storyline i emnet – studenten har del-innleveringer hvor hensikten er at studenten arbeider med en integrert, tverrfaglig og helhetlig problemstilling. I tillegg kan det være obligatoriske innleveringer, tester og muntlige presentasjoner. 

rbeidskrav og innleveringer beskrives nærmere i årsplanen som lages til studentene. Arbeidskravene er obligatoriske og skal leveres til gitte frister. Alle delene i Storyline skal være levert innen trekket til vurderingsmappa.

Vurdering

Mappevurdering: Arbeidsoppdrag (se arbeidskrav) skal leveres inn og vurderes gjennom perioden. Arbeidsoppdragene anses ikke ferdige før enkelte arbeidsoppdrag trekkes ut og leveres på nytt for sluttvurdering i en vurderingsmappe når emnet avsluttes. De ferdige arbeidsoppdragene som leveres i vurderingsmappen vil danne grunnlag for sluttkarakter i emnet, sammen med momenter som faglig interesse, deltakelse og aktivitet i timene, tema- og emnetester, samarbeid med medstudenter og lærere etc. Sluttvurdering gir emnekarakter i skala fra A til F.

Forkunnskapskrav

Gjennomført og bestått Emne D "Innledende kjemi", emne E "Generell kjemiprosess" og påbegynt emne F "Kjemi og mikrobiologi".

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, diskusjoner og gjennomføring av storyline.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.