00TK02N EITKKMF Trygg matproduksjon med faglig ledelse
00TK02N EITKKMF Trygg matproduksjon med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TK02N EITKKMF
- StudieprogramMatteknikk
- Studiepoeng22
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Produksjonshygiene
- Produksjonshygiene hva hvordan og hvorfor?
- Renhold
- Rengjøring
- Desinfeksjon
- Materialer i produksjon
- IK – HMS
- IK – MAT
- HACCP
Matkunnskap
- Råstofflære: vegetabiler, frukt og bær, kjøtt, fjørfe, fisk
- Konserverings metoder
Prosesslære
- Standarder
- Flytskjemaer
- Tegneregler
- Symboler
Kandidaten:
- har kunnskap om råvarens kvalitet og hvordan den best kan prosesseres for trygg matproduksjon
- har kunnskap om virkemåte for utstyr og maskiner som brukes innen matproduksjon
- har kunnskap om krav som stilles til overflater og utforming av utstyr for matproduksjon med hensyn til vaskbarhet og hygiene
- har kunnskap om renholdsplaner og prinsipper for soneinndeling
- har kunnskap om næringsmiddelkvalitet, råstoffer og deres egenskaper, samt industriframstilling av aktuelle produkter innen næringsmiddelindustrien
- har kunnskap om ulike symboler i et prosessflytskjema og kan følge flyten gjennom prosessen
- har kunnskap om hvordan sammensatte prosesser ved trygg matproduksjon kan styres og reguleres
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matloven med tilhørende forskrifter samt nasjonale og internasjonale standarder som gjelder for næringsmiddelindustrien
- kan vurdere eget arbeid i forhold til hygieneforskriften
- har kjennskap til yrkesfeltet innen trygg matproduksjon
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen trygg matproduksjon
- kjenner til matproduksjons historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagområdet trygg matproduksjon
Kandidaten:
- kan gjøre rede for oppbygning og anvendelse av anlegg i matindustrien
- kan gjøre rede for valg av ulike fremstillinger og produksjonslinjer for næringsmidler
- kan gjøre rede for utarbeidelsen av et prosessflytskjema for de mest vanlige prosessene ved trygg matproduksjon
- kan gjøre rede for valg av overflater og utforming av utstyr med hensyn til vaskbarhet og hygiene
- kan gjøre rede for valg av kjemikalier og renholdsmidler og prosessvann
- kan gjøre rede for valg av renholdsarbeid, samt følge prinsipp for soneinndeling
- kan reflektere over egen faglig utøvelse med tanke på analyse av mattryggheten i næringsmiddelvirksomheter
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om trygg matproduksjon og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon ved og identifisere faglige problemstillinger og behov for justeringer og tiltak
Kandidaten:
- kan planlegge og gjennomføre prosjekter for prosessering av råvarer som leder eller deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for å oppnå sunne og trygge produkter
- kan planlegge og gjennomføre internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen alene og som deltaker i gruppe og i tråd med Forskrift om internkontroll (IK-mat) og det forebyggende sikkerhetssystemet HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point)
- kan planlegge og lede gjennomføringen av renholdsarbeidet alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet etter samfunnets og forbrukernes forventninger og behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen matproduksjon og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor matproduksjon og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis med stadige forbedringer
Arbeidskrav
Det gjennomføres en obligatorisk Storyline i emnet – studenten har del-innleveringer hvor hensikten er at studenten arbeider med en integrert, tverrfaglig og helhetlig problemstilling. I tillegg kan det være obligatoriske innleveringer, tester og muntlige presentasjoner.
rbeidskrav og innleveringer beskrives nærmere i årsplanen som lages til studentene. Arbeidskravene er obligatoriske og skal leveres til gitte frister. Alle delene i Storyline skal være levert innen trekket til vurderingsmappa.
Mappevurdering: Arbeidsoppdrag (se arbeidskrav) skal leveres inn og vurderes gjennom perioden. Arbeidsoppdragene anses ikke ferdige før enkelte arbeidsoppdrag trekkes ut og leveres på nytt for sluttvurdering i en vurderingsmappe når emnet avsluttes. De ferdige arbeidsoppdragene som leveres i vurderingsmappen vil danne grunnlag for sluttkarakter i emnet, sammen med momenter som faglig interesse, deltakelse og aktivitet i timene, tema- og emnetester, samarbeid med medstudenter og lærere etc. Sluttvurdering gir emnekarakter i skala fra A til F.
Gjennomført og bestått Emne D "Innledende kjemi", emne E "Generell kjemiprosess" og påbegynt emne F "Kjemi og mikrobiologi".