00TK01N EITKKPF Teknisk systemforståelse

00TK01N EITKKPF Teknisk systemforståelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TK01N EITKKPF
    • Studieprogram
      Prosessteknikk
    • Studiepoeng
      18
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Styrings-, målings- og reguleringsteknikk

  • trykkmålings metoder
  • nivåmålings metoder
  • gjennomstrømnings måle metoder
  • temperaturmålings metoder
  • pH og gasskonsentrasjonsmålings metoder
  • regulering og regulatorer
  • reguleringsventiler

Prosesslære med DAK

  • standarder
  • flytskjemaer
  • tegneregler
  • symboler
  • isometrisk- og projeksjonstegning
  • tegneprogram
Læringsutbytte
Kunnskap
  • har kunnskap om de forskjellige symbolene og skjemaene som brukes i et prosessanlegg
  • har kunnskap om ulike aktuelle målestørrelser - f.eks. trykk, temperatur, nivå o.l.
  • har kunnskap om de ulike måle- og styreprinsippene som er aktuelle i de forskjellige prosessene
  • har kunnskap om DAK/DAP i sammenheng med planlegging, dokumentering, simulering og HMS
  • har måleteknisk kunnskap om både ledelse og planlegging i en prosessbedrift
  • kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
  • kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet
  • kjenner metoder for kontinuerlig forbedring
Ferdigheter
  • kan tegne og tolke de forskjellige skjemaene og dokumentene som er nødvendig for å drive et prosessanlegg
  • kan sette i drift de ulike måle- og styreprinsippene som er aktuelle i de forskjellige prosessene
  • kan forstå og tolke ulike målesignaler og utføre nødvendige justeringer i prosessen
  • kan anvende aktuelt måle og styreutstyr i et prosessanlegg på en optimal måte
  • kan anvende DAK/DAP til å planlegge, dokumentere og simulere et prosessanlegg
  • kan samordne og lede (i mellomsjiktet) måle og styreteknisk arbeid
  • kan overvåke et prosessanlegg for å sikre produktkvalitet og HMS
Generell kompetanse
  • kan bidra til å drifte et prosessanlegg på en miljøvennlig, økonomisk, og sikker måte ved hjelp av måle- og styreteknikk
  • har teknisk forståelse for et prosessanlegg og kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
  • kan gjøre rede for ulike måle/styretekniske problemer
  • kan delta/lede/samordne utviklingsarbeid i en prosessbedrift
  • kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon
  • kan lede personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen - engasjere og motivere
  • skal kunne gjøre rede for, anvende, bruke og vurdere ulike styringsmetoder, måling og reguleringsteknikker av moderne automatiserte prosessanlegg, samt tegne anlegg i forskjellige flytskjemaer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Det er inntil 3 obligatoriske arbeidsoppdrag, i tillegg er det obligatoriske tester i emnet. Testene er tematester og/eller emnetest.

Arbeidskravene er obligatoriske og skal leveres/gjennomføres til gitte frister. Alle arbeidsoppdrag skal være levert innen uttrekket til vurderingsmappa.

Vurdering

Arbeidsoppdrag (se arbeidskrav) som er levert til fristen blir det gitt tilbakemelding på. Arbeidsoppdragene anses ikke ferdige før enkelte arbeidsoppdrag trekkes ut og leveres på nytt for sluttvurdering i en vurderingsmappe når emnet avsluttes. De ferdige arbeidsoppdragene som leveres i vurderingsmappen vil danne grunnlag for sluttkarakter i emnet, sammen med momenter som faglig interesse, deltakelse og aktivitet i timene, tema- og emnetester, samarbeid med medstudenter og lærere etc. Sluttvurdering gir emnekarakter i skala fra A til F.

Forkunnskapskrav

Bestått emnene

  • Innledende kjemi
  • Generell kjemiprosess 
  • Kjemiteknisk prosess med faglig ledelse
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, oppgaver, tester, diskusjoner, gruppeoppgaver, refleksjoner og presentasjoner. Veiledning via synkronmøte er nøkkel for å følge opp den individuelle progresjon av studentene.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.