00TK01M EITKKPF Kjemiteknisk prosess

00TK01M EITKKPF Kjemiteknisk prosess

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TK01M EITKKPF
    • Studieprogram
      Prosessteknikk
    • Studiepoeng
      17
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

Faglig ledelse(integrert)

Kjemiteknikk

  • SI-enheter, masse- og energibalanser
  • Hydrodynamikk
  • Dimensjonsanalyse
  • Strømningsmåling
  • Pumper
  • Vifter, ventilatorer og kompressorer
  • Røring
  • Sedimenteringsprosesser
  • Gassrensemetoder
  • Stasjonær varmeoverføring
  • Destillasjonsprosesser
  • Inndamping

Vedlikehold 2

  • Begrepsteori
  • Vedlikeholds teori
  • Vedlikeholds metoder
  • Statistiske metoder

Matematikk 2 dekket i emne A yrkesrettet realfag, emne H og i vedlikehold 2

HMS 2

  • HMS-ledelse
  • HMS-regelverket
  • Lover og forskrifter
  • Luft-, støv- og støyforurensing
  • To-punkts sikkerhet og lysgittersikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om separasjonsmetoder for væske, gass og fast stoff
  • har kunnskap om beregning og dimensjonering av forskjellige prosessteknisk utstyr slik som røranlegg, sykloner, røreverk, sedimentering, varmevekslere, kompresjonsarbeid, kjøleanlegg, varmepumper og destillasjonsprosesser
  • har kunnskap om oppbygning og funksjon til inndampere, kjøleanlegg og varmepumper
  • forstår formål og prinsipper ved planlegging og samordning
  • har kunnskap om vedlikeholds filosofier, feiltre og vedlikeholdssirkelen
  • har kunnskap om vedlikeholds teori og vedlikeholds begreper
  • har tilstrekkelig grunnlag i matematikk til å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og annen problemløsning innen fagretningen
  • har kunnskap om lover og forskrifter som gjelder for HMS-arbeidet i en bedrift
  • har kunnskap om oppbygging av HMS-organisasjonen i arbeidslivet og om de vanligste prinsippene for kvalitets -og HMS system
  • har kunnskap om de vanligste eksponeringsfaktorene i arbeidslivet, risiko og risikovurdering, og kjenner de vanligste former for risikoreduserende tiltak
  • har kunnskap om sykefravær, avviksbehandling og kvalitetsforbedring
  • har kunnskap om kvalitets- og miljøstyringssystem og har kunnskap om IK-mat
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan forklare valg av, funksjon til og virkemåte for termisk og mekanisk separasjonsutstyr for gasser, væsker og fast stoff
  • kan forklare dimensjonering og utføre beregning av sykloner, røreverk, varmevekslere, varmetransport, kompresjonsarbeid, destillasjon/ rektifikasjon og energibalanse ved inndamping
  • kan benytte seg av entalpi- og entropidiagrammer for dampfremstilling og damputnyttelse og i tillegg kunne benytte seg av trykk-entalpidiagram for beregning av effekt i kjøleanlegg og varmepumper
  • vet forskjellen på diffusjon og absorpsjon og kan gjøre rede for forskjellig apparatur for gassabsorpsjon
  • kan forklare væske-/damplikevekter, ulike destillasjonsprosesser, og kan utføre beregninger på massestrøm, sammensetning og energibalanse for disse prosessene
  • kan benytte fuktighetsdiagram for kondisjonering av luft og kan tyde sikteanalyser og lage kornfordelingskurve
  • kan forklare de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet
  • kan bestemme vedlikeholds intervall og beregne pålitelighet ved hjelp av statistiske metoder
  • kan bruke begreper til å bestemme tilgjengelighet og vedlikeholds intervaller
  • mestrer relevante regneoperasjoner både med symboler og tall og har evne til å bruke varierte strategier, gjøre overslag og vurdere resultatene
  • anvender digitale verktøy til forskjellige typer relevante problemløsninger innen realfaglige temaer og kan publisere resultatene digitalt i en form tilpasset fagretningen
  • kan utøve HMS-ledelse samt iverksette tiltak for å forebygge ulykker eller skader på personer, utstyr og miljø
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for oppbyggingen, virkemåten og bruksområdet til det forskjellige prosesstekniske utstyret
  • kan vurdere blant annet valg og bruk samt kunne utføre beregninger på inndamper, luftkondisjonering, absorbsjons- og destillasjonskolonner
  • kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
  • har kunnskap om og kan forklare skader, feil og driftsforstyrrelser i enkeltkomponenter
  • skal kunne gjøre rede for viktigheten av vedlikehold og ulike metoder for å planlegge vedlikehold
  • kan gjennomføre risikoanalyse, forklare hensikten med avviksregistrering og behandling, planlegge og gjennomføre interne HMS inspeksjoner, vernerunder og HMS revisjoner
  • kan anvende realfag til å analysere fagspesifikke problemstillinger og formidle informasjon om emner innenfor rammen av faglige uttrykksformer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidsmappe med 4 arbeidsoppdrag

  • Kjemiteknikk:
    • 1 høstsemesteret og 1 vårsemesteret
  • Vedlikehold:
    • 1 vårsemesteret
  • HMS 2:
    • 1 vårsemesteret

Arbeidskravene er obligatoriske og skal gjennomføres og leveres til gitte frister.

Vurdering

Arbeidsoppdrag (se arbeidskrav) som er levert til fristen blir det gitt en tilbakemelding på. Arbeidsoppdragene anses ikke ferdige før enkelte arbeidsoppdrag trekkes ut og leveres på nytt for sluttvurdering i en vurderingsmappe når emnet avsluttes. De ferdige arbeidsoppdragene som leveres i vurderingsmappen vil danne grunnlag for sluttkarakter i emnet, sammen med momenter som faglig interesse, deltakelse og aktivitet i timene, emnetester, samarbeid med medstudenter og lærere etc. Sluttvurdering gir emnekarakter i skala fra A til F.

Forkunnskapskrav

Gjennomført og bestått Innledende kjemi (00TK00K) og Generell kjemiprosess (00TK00L)

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, oppgaver, tester, diskusjoner, gruppeoppgaver, refleksjoner og presentasjoner. Veiledning via synkronmøte er nøkkel for å følge opp den individuelle progresjon av studentene.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.