00TK01J EITKKPF Yrkesrettet kommunikasjon

00TK01J EITKKPF Yrkesrettet kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TK01J EITKKPF
    • Studieprogram
      Prosessteknikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
2026 Vår
Om emnet

Emnet skal integreres i og være støttefag for linjefagsemnene.

Emnets innhold

Norsk

Undervisning om, lærestoff om og arbeid med temaer som

  • læringsteknikker
  • språket som verktøy for god kommunikasjon, muntlig og skriftlig, også på tvers av kulturer
  • vanlige yrkesrettede sjangre, herunder
    • brev og e-post
    • rapporter
    • søknader
    • møteinnkalling og -referat
    • kontrakter/samarbeidsavtaler
    • instruksjoner og beskrivelser
    • tekstreferater
    • debattinnlegg
    • presentasjoner
    • resonnerende framstillinger
  • refleksjon over kulturelle forskjeller skapt gjennom arbeidsinnvandring til egen næring
  • tilrettelegging av tekster, muntlige og skriftlige, tilpasset mottaker og situasjon
  • kjennetegn på fagspråk, formelt og uformelt språk
  • grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler
  • analyse/vurdering av ulike typer tekster, spesielt vanlige yrkesrettede sjangre
  • korrekt kildebruk og referanseteknikk: hvordan unngå plagiering
  • instruksjon og veiledning av andre
  • de viktigste massemediene, hvordan de påvirker oss og hvordan de kan/bør benyttes
  • IKT – hjelpemidler, herunder
    • tekstbehandlings- og presentasjonsprogrammer
    • dataprogrammer til å forbedre kvaliteten på sine skriftlige arbeider
    • plattformer for digitalt samarbeid
    • relevante/vanlige sosiale medier
  • tilegnelse av kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
  • planlegging og gjennomføring av prosjekter, med avtaler og kontrakter
  • dokumentasjon av arbeidet i prosjekter

Et spesielt fokus på praktisk øving gjennom arbeidsoppgaver og tverrfaglige arbeidsoppdrag i

  • muntlig norsk kommunikasjon, herunder:
    • foredrag/presentasjoner
    • debatter/diskusjoner
    • formelle og uformelle møter
  • skriftlig norsk kommunikasjon, herunder:
    • vanlige yrkesrettede sjangre (se over)
    • drøftinger/resonnerende tekster

Engelsk

Undervisning, lærestoff om og øving i lesing og forståelse av muntlig og skriftlig engelsk språk innen temaer som

  • engelsk som verktøy for god kommunikasjon, skriftlig og muntlig
  • nødvendig engelsk grammatikk
  • engelsk som internasjonalt språk i arbeidslivet
  • tverrkulturelle emner og kulturforskjeller
  • flere varianter av engelsk
  • forskjeller på formelt og uformelt språk og forskjeller mellom formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
  • relevante fagtekster med teknisk engelsk / engelsk fagterminologi
  • hvordan presentere stoff
  • hvordan kommunisere på en god måte muntlig, med visuelle hjelpemidler og skriftlig
  • hvordan skrive relevante saktekster på engelsk
  • nødvendig grammatikk og språklære, herunder også hvordan skape flyt og sammenheng i tekst
  • innhenting av informasjon gjennom engelske lærebøker/manualer, Internett, aviser og tidsskrifter som brukes i innleveringer/prosjekter
  • bruk av IKT som hjelpemiddel i skriftlig og muntlig kommunikasjon
  • korrekt kildebruk og referanseteknikk: hvordan unngå plagiering

Et spesielt fokus på praktisk øving i relevant skriftlig og muntlig engelsk kommunikasjon, herunder

  • samtaler, muntlige innleveringer (lydfiler), framføringer og presentasjoner
  • brev, E-post og søknad, sammendrag, tekstreferat, møteinnkalling og -referat, rapporter, presentasjoner, fagartikler og essay
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sine fagområder
  • har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon samt ulike sosiale medier
  • kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon, avtaler og kontrakter
  • kjenner til ulike metoder for forhandlinger
  • kan reflektere over kulturelle forskjeller som er skapt gjennom arbeidsinnvandring til egen næring
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i form av yrkesrettede sjangre
  • kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
  • kan sette opp en agenda og skrive referat fra møter
  • kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
  • kan instruere og veilede andre
  • kan skrive arbeidsavtaler og kontrakter
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, både i faglige og personlige sammenhenger
  • har kompetanse i effektiv og korrekt kildebruk
  • kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt
  • kan representere sin bedrift i møter og befaringer
  • kan lede arbeidet med løpende og avsluttende prosjektdokumentasjon
  • kan lede og gjennomføre møter med tverrfaglig deltagelse på arbeidsplassen
  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Tre obligatoriske arbeidsoppdrag innleveres innenfor tidsfristen i arbeidsmappa, i tillegg til ett integrert linjefaglig oppdrag. Innlevering i arbeidsmappa for hvert tema, dvs. norsk og engelsk, men i samarbeid med lærerne i det enkelte linjefaglige emnet:

  • Individuelt: Minst ett mindre individuelt skriftlig og/eller muntlig tekst-/arbeidsoppgave per linjefaglig emne.
  • I gruppe: Minst ett tverrfaglig prosjekt eller en tverrfaglig innlevering/ presentasjon per linjefaglig emne.
Vurdering
  • Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for en emnekarakter fra A- F.
  • Uformell vurdering av arbeidsprosess, progresjon og gruppesamarbeid.
  • Mappevurdering:
    • Uformell vurdering av arbeidsoppgaver og arbeidsoppdrag som leveres inn i arbeidsmappen underveis, der studenten får veiledning i hvordan forbedre resultatet. Uformell vurdering også av arbeidsprosess, progresjon og gruppesamarbeid.
    • En uformell underveisvurdering ved avsluttet år, men der studenten får angitt en sannsynlig, oppnåelig karakter. 
    • En formell sluttvurdering i form av en standpunktkarakter for et utvalg av oppgaver og/eller arbeidsoppdrag i vurderingsmappen.
Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning og eget arbeid i relevante temaer fra kommunikasjonsemnet og også integrert med fagspesifikk plan. Variert arbeid med relevante tekster, både enkeltvis og i samarbeid med andre.

Øvingsoppgaver og arbeidsoppdrag, muntlige og skriftlige, både alene og i gruppe. Tilbakemeldinger med veiledning fra lærerne, både individuelt og i gruppe, om hvordan resultatet vurderes og hvordan studenten kan forbedre seg. Vekt på praktisk rettede tverrfaglige oppgaver og mappemetodikk som beskrevet i generell del av studieplanen.
 

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.