00TE13H EITKELF Hovedprosjekt

00TE13H EITKELF Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TE13H EITKELF
    • Studieprogram
      Elkraft Fredrikstad
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2025 Vår
2026 Vår
Emnets innhold

Hovedprosjektet utgjør et selvstendig emne og gis en egen karakter.  Det skal etableres grupper som jobber selvstendig med hovedprosjektoppgaven. Gruppen velger problemstilling, utarbeider prosjektkontrakt, gjennomfører prosjektet, skriver prosjektrapport og presenterer prosjektet muntlig.

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • Studenten kan, med basis i studiet, planlegge, gjennomføre og dokumentere et problemorientert prosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver, kjenne kontrakter og kjenne til ledelsesutfordringene knyttet til en prosjektprosess
Ferdigheter

Kandidaten:

  • Studentene kan delta i teamarbeid, ta ansvar for egen læring, kommunisere og presentere prosjektarbeid. Studenten skal bruke prosjektarbeid som metode og kunne planlegge, styre/lede, kommunisere og presentere resultatet. Studenten skal kunne gjennomføre et prosjekt på oppdrag fra bedrifter for å utvikle og dokumentere produkter, produksjonsprosesser eller tjenester.
Generell kompetanse

Kandidaten:

Studenten kan bruke erfaringer, kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praktisk prosjektarbeid. Studenten kan, gjennom kreativitet og nytenkning, fordype seg i de aktuelle temaene som danner grunnlag for prosjektoppgaven og løse denne på en måte som reflekterer kunnskap om teknologi og faglig ledelse

Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Det skal etableres grupper som jobber selvstendig med hoved-prosjektoppgaven. Gruppen velger problemstilling, utarbeider prosjekt-kontrakt, gjennomfører prosjektet, skriver prosjektrapport og presenterer prosjektet muntlig. 

Vurdering

Minimum to studiepoeng av kommunikasjonsfagene skal integreres i hovedprosjektet. Hovedprosjektet utgjør et selvstendig emne og gis en egen karakter. Vurderingen bygger på en underveisvurdering og en sluttvurdering.

Underveisvurdering

Underveisvurderingen omfatter:

  • faglig innhold
  • kommunikasjon, samarbeid, problemløsing, rapportering
  • prosjektarbeidet som prosess / helhetlig kompetanse

Sluttevaluering

Sluttevalueringen skal knyttes til gruppas sluttrapport/produkt og muntlig presentasjon (for oppdragsgiver, medstudenter, lærere og andre).

Eksamen

Eksamen er todelt: skriftlig del (oppsummeringsnotat) og muntlig del (individuell samtale).

Arbeidskravene og hovedprosjektet vurderes i forhold til følgende kriterier:

Krav til ferdigheter og kunnskaper – Besvarelsen skal vise at den oppfyller oppgavens læringsutbyttebeskrivelse. Besvarelsen skal beskrive relevant funksjons- og ansvarsområde for studiet og gjenspeile praktiske problemstillinger innen det aktuelle emnet. Studenten skal benytte relevant teori for å belyse og faglig begrunne oppgavens besvarelse. Besvarelsen skal vise at studenten kan finne frem i relevant litteratur og vise forståelse for dokumentert arbeid og kunnskapsbasert praksis.

Metodisk redegjøringskrav - Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer for prosjektoppgaveskriving, herunder korrekt bruk av kilder. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens retningslinjer for prosjektoppgaveskriving.

Selvstendighet og drøfting - Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander. Sammenheng mellom teori og praksis skal belyses ved hjelp av praksiseksempler.

Originalitet - Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha gjennomført og bestått grunnlagsemnene emne 00TE00D Elektriske systemer + emne 00TE00E Elektroniske systemer.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Selvstendig arbeid med veiledning

Litteraturliste

For hovedprosjekt

Studentene må selv finne frem til aktuell og relevant litteratur på det aktuelle feltet.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.