00TB03K EITKKEK H25 VVS-prosjektering og systemforståelse
00TB03K EITKKEK H25 VVS-prosjektering og systemforståelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB03K EITKKEK H25
- StudieprogramKlima, energi og miljø i bygg (KEM)
- Studiepoeng25
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligPer Anton Hansen
Temaer:
- VVS- og klimateknisk prosjektering
- Sanitæranlegg og sanitærinstallasjoner
- Varme og kuldeinstallasjoner
- Slukkeinstallasjoner
- Ventilasjon- og klimainstallasjoner
Studenten
- har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, brannslokkeanlegg, kuldesystemer og varmepumper, luftbehandling og komfortkjøling
- har kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon
- kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres
- har bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
- har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
- har innsikt i bygningsinformasjonsmodellering (BIM)
- har kunnskap om krav til prosjektmaterialet
- har innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering
- kjenner til VVS-bransjens historie, egenart og plass i samfunnet
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
- kan gjøre rede for sine faglige valg i arbeidet med krav til energi, effekt, inneklima og øvrige relevante forskriftskrav.
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved bruk av verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innen design, dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg innenfor tiltaksklasse 2 etter plan- og bygningsloven.
- kan anvende relevante VVS-relaterte modelleringsprogrammer som verktøy for design, dimensjonering og andre relevante beregninger
- kan reflektere over egne faglige valg innenfor VVS- og energitekniske løsninger
- kan gjøre rede for sine faglige valg i utarbeidelse av VVS-tegninger for montasje og anbudsberegning i henhold til Norsk Standard.
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved bruk av systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg, samt ved utarbeidelse av funksjons- og reguleringsbeskrivelser.
- kan anvende relevante faglige verktøy for fremstilling av utsparingstegninger for sine anlegg
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved utarbeidelse av VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning i samsvar med Norsk Standard.
- kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak i tråd med bedriftens kvalitetssikringssystem gjennom prosjekteringsprosessen
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen VVS-prosjektering og justere denne under veiledning i tråd med bedriftens retningslinjer
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for enkle kostnadskalkyler av prosjekterte anlegg basert på nøkkeltall fra bransjen
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen prosjektering, kalkulasjon og gjennomføring av VVS-tekniske installasjoner alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre kvalifisert VVS-arbeid for alle bygg, innbefattet klima, energi og miljø, etter samfunnets behov
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen VVS-prosjektering og systemforståelse og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Arbeidskrav kan være følgende:
- Avsluttende prøver
- Skriftlige oppgaver
- Presentasjoner
- Bedriftsbesøk med refleksjon
- Praktiske laboratorieøvelser
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
- Forelesninger
- Individuelle oppgaver
- Gruppearbeid
- Presentasjoner
- Refleksjoner
- Diskusjoner
- Case oppgaver
- Praktisk øving
- Prosjektarbeid
- Skriftlige innleveringer
- Veiledning
- Ekskursjoner