Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TB01F EITKBYFH24 Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse

00TB01F EITKBYFH24 Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB01F EITKBYFH24
    • Studieprogram
      Bygg, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer

Betongkonstruksjoner (5 Stp.)

  • Dimensjonering enkle dekker, bjelker og korte søyler etter Eurokode standarder
  • Tegningsproduksjon og forståelse med hensyn til betong- og armeringstegninger
  • Kjennskap til betongelementer
  • Bruk av digitale beregningsverktøy

Tre- og stålkonstruksjoner (7 Stp.)

  • Lastberegning, velge/ plukke ut laster ut fra normer og standarder
  • Valg av konstruksjonsløsninger/ design
  • Dimensjonering, manuelt
  • Bruk av digitale beregningsverktøy
  • Tegningsforståelse

Bygningsfysikk (3 Stp.)

  • Klimafaktorer i forhold til materialer, konstruksjoner og byggemåter
  • Varmeisolering og vindtetting av bygg og utføre energiberegninger i forhold til byggeforskriftenes krav
  • Lydforhold inklusive etterklangstid i forhold til byggeforskriftenes krav
  • Fasene i et brannforløp og fastlegging byggeforskriftenes krav til brannmotstand og krav til klassifiseringer
  • Bruk av energiberegningsverktøy
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om konstruksjonsløsninger på bygg i ulike materialer, som tre, stål og betong
  • har kunnskap om hvordan en beregner laster på bygningskonstruksjoner
  • har kunnskap om dimensjonering av enkle betongdekker, bjelker og søyler
  • har kunnskap om aktuelle prøvemetoder
  • har kunnskap om forskrifter for bærekonstruksjoner og brannkrav
  • har kunnskap om gjeldende Euronormer
  • kan vurdere konstruksjonsløsningen i forhold til gjeldende standarder for last, materialer og dimensjonering
  • kan vurdere brannbeskyttelse i forhold til brannkrav som gjelder for bygningsdeler og bærekonstruksjoner
  • har kunnskap om bransjen som driver med konstruksjon av bygg
  • kan oppdatere sin kunnskap om konstruksjoner av bygg
  • kjenner til byggkonstruksjonsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen konstruksjon av bygg
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av konstruksjonsløsning ut fra tekniske og økonomiske forhold
  • kan gjøre rede for valg av materialkvalitet til ulike konstruksjoner
  • kan gjøre rede for hvordan en dimensjonerer konstruksjoner i tre og stål etter gjeldende standarder i tiltaksklasse 2
  • kan gjøre rede for hvordan man leser og tegner enkle betong- og armeringstegninger
  • kan reflektere over hvilke løsninger som er tatt for konstruksjoner på bygg og justere disse under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av bygg og vurdere relevansen for et byggeprosjekt
  • kan kartlegge konstruksjonen av et bygg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre konstruksjonsarbeid for byggverk som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med krav og standarder som gjelder for helse, miljø og sikkerhet
  • kan utføre et konstruksjonsarbeid etter kundens ønsker og myndigheters krav
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen konstruksjon av bygg og på tvers av fag som designere og ingeniører, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor konstruksjon av bygg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
  • kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Innenfor hvert tema i emnet kreves det at studenten gjennomfører en eller flere obligatoriske aktiviteter, enten individuelt eller som gruppe. Aktivitetene vil bli beskrevet i temaets fremdriftsplan.

Aktiviteter kan være:

  • Praktiske oppgaver (laboratorie- eller feltoppgaver, befaringer, og møter)
  • Produksjon og innlevering av rapporter eller notater
  • Utarbeide og holde presentasjoner
  • Produsere podcaster
  • Tester

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for at studenten skal få emnekarakter.

Vurdering

I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 

I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.

Forkunnskapskrav

Påbegynt emnet Samordnet byggeprosess og emnet Realfaglige redskap.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.