00TB01F EITKBYFH24 Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse
00TB01F EITKBYFH24 Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB01F EITKBYFH24
- StudieprogramBygg, Fredrikstad
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligTommy Kenneth Moen
Temaer
Betongkonstruksjoner (5 Stp.)
- Dimensjonering enkle dekker, bjelker og korte søyler etter Eurokode standarder
- Tegningsproduksjon og forståelse med hensyn til betong- og armeringstegninger
- Kjennskap til betongelementer
- Bruk av digitale beregningsverktøy
Tre- og stålkonstruksjoner (7 Stp.)
- Lastberegning, velge/ plukke ut laster ut fra normer og standarder
- Valg av konstruksjonsløsninger/ design
- Dimensjonering, manuelt
- Bruk av digitale beregningsverktøy
- Tegningsforståelse
Bygningsfysikk (3 Stp.)
- Klimafaktorer i forhold til materialer, konstruksjoner og byggemåter
- Varmeisolering og vindtetting av bygg og utføre energiberegninger i forhold til byggeforskriftenes krav
- Lydforhold inklusive etterklangstid i forhold til byggeforskriftenes krav
- Fasene i et brannforløp og fastlegging byggeforskriftenes krav til brannmotstand og krav til klassifiseringer
- Bruk av energiberegningsverktøy
Studenten
- har kunnskap om konstruksjonsløsninger på bygg i ulike materialer, som tre, stål og betong
- har kunnskap om hvordan en beregner laster på bygningskonstruksjoner
- har kunnskap om dimensjonering av enkle betongdekker, bjelker og søyler
- har kunnskap om aktuelle prøvemetoder
- har kunnskap om forskrifter for bærekonstruksjoner og brannkrav
- har kunnskap om gjeldende Euronormer
- kan vurdere konstruksjonsløsningen i forhold til gjeldende standarder for last, materialer og dimensjonering
- kan vurdere brannbeskyttelse i forhold til brannkrav som gjelder for bygningsdeler og bærekonstruksjoner
- har kunnskap om bransjen som driver med konstruksjon av bygg
- kan oppdatere sin kunnskap om konstruksjoner av bygg
- kjenner til byggkonstruksjonsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen konstruksjon av bygg
Studenten
- kan gjøre rede for valg av konstruksjonsløsning ut fra tekniske og økonomiske forhold
- kan gjøre rede for valg av materialkvalitet til ulike konstruksjoner
- kan gjøre rede for hvordan en dimensjonerer konstruksjoner i tre og stål etter gjeldende standarder i tiltaksklasse 2
- kan gjøre rede for hvordan man leser og tegner enkle betong- og armeringstegninger
- kan reflektere over hvilke løsninger som er tatt for konstruksjoner på bygg og justere disse under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av bygg og vurdere relevansen for et byggeprosjekt
- kan kartlegge konstruksjonen av et bygg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre konstruksjonsarbeid for byggverk som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med krav og standarder som gjelder for helse, miljø og sikkerhet
- kan utføre et konstruksjonsarbeid etter kundens ønsker og myndigheters krav
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen konstruksjon av bygg og på tvers av fag som designere og ingeniører, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor konstruksjon av bygg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
- kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser
Arbeidskrav
Innenfor hvert tema i emnet kreves det at studenten gjennomfører en eller flere obligatoriske aktiviteter, enten individuelt eller som gruppe. Aktivitetene vil bli beskrevet i temaets fremdriftsplan.
Aktiviteter kan være:
- Praktiske oppgaver (laboratorie- eller feltoppgaver, befaringer, og møter)
- Produksjon og innlevering av rapporter eller notater
- Utarbeide og holde presentasjoner
- Produsere podcaster
- Tester
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for at studenten skal få emnekarakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.
Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie.