00TB01F EITKBYFH24 Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse
00TB01F EITKBYFH24 Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB01F EITKBYFH24
 - StudieprogramBygg, Fredrikstad
 - Studiepoeng15
 - StudiestedFredrikstad
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligTommy Kenneth Moen
 
 
Temaer
Betongkonstruksjoner (5 Stp.)
- Dimensjonering enkle dekker, bjelker og korte søyler etter Eurokode standarder
 - Tegningsproduksjon og forståelse med hensyn til betong- og armeringstegninger
 - Kjennskap til betongelementer
 - Bruk av digitale beregningsverktøy
 
Tre- og stålkonstruksjoner (7 Stp.)
- Lastberegning, velge/ plukke ut laster ut fra normer og standarder
 - Valg av konstruksjonsløsninger/ design
 - Dimensjonering, manuelt
 - Bruk av digitale beregningsverktøy
 - Tegningsforståelse
 
Bygningsfysikk (3 Stp.)
- Klimafaktorer i forhold til materialer, konstruksjoner og byggemåter
 - Varmeisolering og vindtetting av bygg og utføre energiberegninger i forhold til byggeforskriftenes krav
 - Lydforhold inklusive etterklangstid i forhold til byggeforskriftenes krav
 - Fasene i et brannforløp og fastlegging byggeforskriftenes krav til brannmotstand og krav til klassifiseringer
 - Bruk av energiberegningsverktøy
 
Studenten
- har kunnskap om konstruksjonsløsninger på bygg i ulike materialer, som tre, stål og betong
 - har kunnskap om hvordan en beregner laster på bygningskonstruksjoner
 - har kunnskap om dimensjonering av enkle betongdekker, bjelker og søyler
 - har kunnskap om aktuelle prøvemetoder
 - har kunnskap om forskrifter for bærekonstruksjoner og brannkrav
 - har kunnskap om gjeldende Euronormer
 - kan vurdere konstruksjonsløsningen i forhold til gjeldende standarder for last, materialer og dimensjonering
 - kan vurdere brannbeskyttelse i forhold til brannkrav som gjelder for bygningsdeler og bærekonstruksjoner
 - har kunnskap om bransjen som driver med konstruksjon av bygg
 - kan oppdatere sin kunnskap om konstruksjoner av bygg
 - kjenner til byggkonstruksjonsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
 - har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen konstruksjon av bygg
 
Studenten
- kan gjøre rede for valg av konstruksjonsløsning ut fra tekniske og økonomiske forhold
 - kan gjøre rede for valg av materialkvalitet til ulike konstruksjoner
 - kan gjøre rede for hvordan en dimensjonerer konstruksjoner i tre og stål etter gjeldende standarder i tiltaksklasse 2
 - kan gjøre rede for hvordan man leser og tegner enkle betong- og armeringstegninger
 - kan reflektere over hvilke løsninger som er tatt for konstruksjoner på bygg og justere disse under veiledning
 - kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av bygg og vurdere relevansen for et byggeprosjekt
 - kan kartlegge konstruksjonen av et bygg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre konstruksjonsarbeid for byggverk som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med krav og standarder som gjelder for helse, miljø og sikkerhet
 - kan utføre et konstruksjonsarbeid etter kundens ønsker og myndigheters krav
 - kan bygge relasjoner med fagfeller innen konstruksjon av bygg og på tvers av fag som designere og ingeniører, samt med eksterne målgrupper
 - kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor konstruksjon av bygg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
 - kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser
 
Arbeidskrav
Innenfor hvert tema i emnet kreves det at studenten gjennomfører en eller flere obligatoriske aktiviteter, enten individuelt eller som gruppe. Aktivitetene vil bli beskrevet i temaets fremdriftsplan.
Aktiviteter kan være:
- Praktiske oppgaver (laboratorie- eller feltoppgaver, befaringer, og møter)
 - Produksjon og innlevering av rapporter eller notater
 - Utarbeide og holde presentasjoner
 - Produsere podcaster
 - Tester
 
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for at studenten skal få emnekarakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.
Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie.