00TB00D EITKBYFH24 Samordnet byggeprosess

00TB00D EITKBYFH24 Samordnet byggeprosess

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB00D EITKBYFH24
    • Studieprogram
      Bygg, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer

Konstruksjonslære 1 (6 stp.) 

  • Grunnleggende innføring i last og lastberegning 
  • Enkle statiske beregninger med spenninger og likevektsbetraktninger 
  • Bruke V-, N-, og M-diagrammer 
  • Nedbøyningsberegninger 
  • Tolke tekniske tabeller og konstruksjonsprofiler 

Vann og avløp (2 stp.) 

  • Prosjektering av vann, avløp og overvann 

Tekniske installasjoner i bygg (2 stp.) 

  • Brannstrategier og brannteknisk prosjektering 
  • Brannvarslingssystemer, sprinkling, ledesystemer og brannventilasjon. 
  • VVS  

Dokumentasjonsforståelse og DAK (3 stp.) 

  • Generell tegningsforståelse, spesielt bygningstegninger med konstruksjonsdetaljer og betongtegninger 
  • Grunnleggende tegning i for eksempel SketchUp, ArchiCad, AutoCad og/eller Revit 
  • Generelle datakunnskaper som trygghet i lagringsprosesser 
  • Kunnskaper om Word, Excel og Outlook 
  • Kunnskaper om Internett, epost og PowerPoint 

Materialteknologi (3 stp.) 

  • Densitet, fasthet og deformasjonsegenskaper til bygningsmaterialer 
  • Anvende testprosedyrer for betong og tilslag 
  • Byggematerialers egenskaper med hensyn til temperatur, brann, lyd og korrosjon 
  • Byggematerialers bestandighet, bærekraft og livsløps-syklus 
  • Gjenbruk av materialer 

Grunnleggende landmåling (4 stp.) 

  • Innføring i kart og koordinatsystemer 
  • Innføring i ulike metoder og utstyr 
  • Beregning av stikningsdata fra koordinater og beregning av observasjoner til koordinater 
  • Utarbeiding av lengde- og tverrprofiler og manuell masseberegning fra innmålte profiler Bruk og kontrollering av vanlige nivelleringsinstrumenter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller og prosesser og verktøy som anvendes innenfor en samordnet byggeprosess 
  • har kunnskap om bruk av relevant IT-verktøy i en byggeprosess og utarbeide enkle bransjerelaterte tegninger ved hjelp av et relevant DAK-verktøy 
  • kan beskrive krefter som virker på enkle konstruksjonselementer og forklare hvilke belastninger dette vil gi på de ulike deler og sammenføyninger 
  • har kunnskap om byggeprosesser for utendørs anlegg og konstruksjoner og har innsikt i tekniske standarder og krav 
  • har kunnskap om byggematerialenes oppbygning, karakteristiske egenskaper og bruksområde 
  • har kunnskap om bygg-, anleggs- og VVS-tekniske tegninger (både digitale og papirutgaver) 
  • har kunnskap om teori, data og utstyr til bransjerelevant geomatikk 
  • har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima 
  • har kunnskap om miljøutfordringer knyttet til både det ytre miljø, inneklima, byggematerialer, røranlegg (VA), utendørs konstruksjoner og bearbeiding, og kjenner til vanlig brukt utstyr innenfor bygg og anlegg 
  • har kunnskap om lydforhold i bygninger 
  • har kunnskaper om branntekniske forutsetninger og brannstrategier i bygninger 
  • har kunnskap om krav og sertifiseringsordninger for byggematerialer 
  • kan vurdere nøyaktigheten på kart og kartbaser 
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende regelverk, som bygningslovgivning, forskrifter, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet 
  • kan vurdere energitekniske løsninger på byggkonstruksjoner og tekniske installasjoner 
  • har bransjekunnskap, kjennskap til gjennomføring av byggeprosesser, hvilke aktører som inngår og deres roller 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap 
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter 
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for faglige valg, utstyr og metoder i en byggeprosess 
  • kan gjøre rede for krefter i konstruksjonselementer og kan utføre enkle statiske beregninger 
  • kan gjøre rede for krav i standarder og sertifiseringer 
  • kan reflektere over brann- og lydtekniske forhold i byggeprosjekter samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn 
  • kan beregne koordinater og stikningsdata på objekter, både med tanke på innmåling og utsetting 
  • kan forholde seg til høyder, koter og nivåer på en bygge- og anleggsplass 
  • kan finne og henvise til relevant fagstoff og utføre enkle, termodynamiske og energitekniske beregninger, relatert til bygg og anleggsbransjen og aktuelle arbeidsoppgaver
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre bygg- og anleggsprosjekter i alle faser av et bygg eller anlegg, som deltaker eller leder i gruppe i tråd med etiske krav om bærekraftige bygg og anlegg og gjeldende retningslinjer 
  • kan utføre arbeidet etter kunders behov og myndigheters krav i en samordnet byggeprosess 
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen bygg- og anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med byggherrer og myndigheter for å utvide egen kunnskap 
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende bygg- og anleggsprosjekter 
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen bygg- og anleggsfaget 
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Innenfor hvert tema i emnet kreves det at studenten gjennomfører en eller flere obligatoriske aktiviteter, enten individuelt eller som gruppe. Aktivitetene vil bli beskrevet i temaets fremdriftsplan.  

Aktiviteter kan være:  

  • Praktiske oppgaver (laboratorie- eller feltoppgaver, befaringer, og møter) 
  • Produksjon og innlevering av rapporter eller notater 
  • Utarbeide og holde presentasjoner 
  • Produsere podcaster 
  • Tester 

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for at studenten skal få emnekarakter.  

Vurdering

I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.   

I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.  

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.