Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00HO01D Barn og unge med særskilte behov

00HO01D Barn og unge med særskilte behov

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HO01D
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov, Strømmen
    • Studiepoeng
      13
    • Studiested
      Indre Østfold, Strømmen, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov

  • Spesialpedagogisk hjelp i barnehage
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
    • Tilpasset opplæring
    • Spesialpedagogikk
    • Grunnbegreper
    • Integrering og inkludering
  • Generelle og spesifikke lærevansker
    • Observasjon
    • Kartlegging
  • Rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov
  • Tverretatlig samarbeid og hjelpeapparatet
    • Førstelinjetjenesten
    • Andrelinjetjenesten
    • Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
    • Barnevernstjenesten
    • Samarbeidsgrupper
  • Aktuelle hjelpe- og læremidler
  • Familie- og miljørelaterte tiltak
    • Rådgivning
    • Samarbeid
  • Individuelle opplæringsplaner - IOP
  • Individuell plan - IP

4b. Atferdsvansker

  • Teorier om atferdsvansker
  • Utredning og diagnostisering
  • Tiltak
  • Oppmerksomhetsforstyrrelser uten hyperaktivitet
  • AD/HD
    • AD/HD og lærevansker
  • Tourettes syndrom
    • Tourette syndrom og lærevansker
  • Autismespekterforstyrrelser
    • Autisme og lærevansker

4c. Lærevansker

  • Språkvansker
    • Språkutvikling
    • Lærevansker relatert til språk
    • Forebyggende tiltak for tospråklige barn og unge
  • Lese- og skrivevansker
    • Lærevansker relatert til skriftspråket
    • Forståelse av "normalitet" og "avvik"
  • Matematikkvansker
    • Lærevansker i matematikk
    • Forebygging av vansker
    • Opplæringsstrategier
  • Sammensatte lærevansker
  • Persepsjons- og motoriske vansker
  • Hørselshemming
    • Hørselstap
    • Hørselsrelaterte lærevansker
    • Tilrettelegge for barn og unge med hørselshemming
  • Synshemming
    • Synsrelaterte lærevansker
    • Hjelpetjenester og hjelpemidler for synshemmede

4d. Fysisk og psykisk funksjonshemming

  • Normalitet og avvik
    • Avvik, funksjonshemning og lærevansker
    • Avvik og samfunn
  • Funksjonshemminger og funksjonshinder
    • Fra avvik til funksjonshemning
    • Skade, fysisk funksjonshemning og handikap
  • Psykisk utviklingshemning
    • Psykisk utviklingshemning og lærevansker
    • Hvordan hjelpe barn og unge med utviklingshemning
  • Diskriminering, utestengning og mobbing
    • Holdninger til avvikende/funksjonshemmede
    • Likhet og rettferdighet
  • Det inkluderende samfunn: enhet og mangfold

4e. Psykiske og sosiale vansker

  • Sosiale og emosjonelle vansker
    • Påvirkningsfaktorer
    • Kartlegging
    • Sosiale vansker.
    • Angstlidelser
    • Stemningslidelser.
  • Barn i krise
    • Når krisen oppstår
    • Kriseberedskap
    • Beredskapsplan
  • Avhengighetslidelser
  • Rusmisbruk
  • Foresattes rusmisbruk

4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker

  • Minoriteter og mangfold i skole, barnehage og samfunn
    • Hva er migrasjon?
    • Det flerkulturelle samfunnet
    • Kultur
    • Etnisitet og identitet
    • Integrering og inkludering
  • Morsmål og norsk som andrespråk
  • Tospråklig lese- og skriveopplæring
  • Minoritetselever med særskilte behov
  • Lærevansker relatert til migrasjon

4g. Barn i risikosituasjoner

  • Risikofaktorer og mestringsstrategier
  • Barn og skilsmisser
  • Alvorlig syke barn
  • Barn som pårørende
  • Omsorgssvikt
  • Fysiske og psykiske overgrep
  • Seksuelt misbruk
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kjennskap til organisatoriske rammer som gjelder spesialpedagogisk hjelp i barnehage og tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
  • har kunnskap om barn og unge med atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemning, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
  • har kunnskap om aktuelle observasjoner, tiltak og tverrfaglig samarbeid i forhold til barn og unge med særskilte behov
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i forhold til barn og unge med særskilte behov, herunder, Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova), Barnehageloven og Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende faglig kunnskap om, og observasjoner av, barn og unge med særskilte behov for å tilrettelegge for læring og utvikling ved atferdsvansker, fysisk og psykisk funksjonshemming, psykiske og sosiale vansker, migrasjonsrelaterte utfordringer, lærevansker og barn i risikosituasjoner
  • kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige problemstillinger og sette i gang nødvendige tiltak for barn og unge med særskilte behov
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med barn og unge med særskilte behov
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning og bidrar til godt samarbeid med vekt på brukermedvirkning i utøvelsen av arbeidet med barn og unge med særskilte behov og deres familier
  • kan bygge relasjoner i et tverrfaglig og tverretatlig samarbeid som pedagogisk – psykologisk tjeneste, barnevernstjenesten og andre relevante samarbeidsgrupper
  • kan utvikle metoder innenfor aktuelle hjelpe- og læremidler tilpasset barn og unge med særskilte behov i samarbeid med pårørende og kolleger
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Gruppeoppgave i form av prosjektarbeid om organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov.
  • Presentasjon av gruppeoppgave
  • Individuell oppgave, utfordring på bakgrunn av gruppeoppgavens problemstilling
  • Individuell refleksjon om egen læring
Vurdering
  • Formell vurdering av gruppeoppgave, med presentasjon. Karakter A-F
  • Formell vurdering av individuell oppgave med presentasjon. Karakter A-F
  • Refleksjonsnotatet vurderes til godkjent / ikke godkjent
  • Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i Teams med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen, har betydning for emnekarakteren.
Litteraturliste

For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til vedlegg i studieplanen og aktuell bokliste for studiet på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem