00HH14L EIHOPSF-H24 Praksis
00HH14L EIHOPSF-H24 Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14L EIHOPSF-H24
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
- Studiepoeng12
- StudiestedStrømmen, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes fagligutvikling i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentene utvikler sin fagkompetanse innen studiet, sin evne til refleksjon samt at de opplever seg selv som en viktig del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Praksis utgjør 20 % av samlet studietid, praksistiden er fulltid. Det vil si 300 timer, av 4 dager pr.uke. Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet og fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.
Studentene får tilbud om HHLR-kurs i studiet, før praksis.
Skolen har utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av praksis.
Forventninger til studenten:
- Gjøre seg kjent med kjent med praksisdokumenter og læringsutbyttebeskrivelser for praksis i studieplanen for studieretningen
- Skal utarbeide individuelle læringsutbytter for praksis og i samarbeid med faglærer og praksisveileder planlegge, oppsøke og benytte tilgjengelige læresituasjoner
- Holde praksisveileder fortløpende informert om hvilke læringsutbytter og områder studenten trenger spesielt fokus på
- Tilegne seg den faglige kunnskap som er aktuell på praksisstedet og nivå i utdanningen, og ut fra det planlegge og ta ansvar for egen læring og progresjon i praksis
- Klargjøre sitt behov for veiledning, ta initiativ og motta veiledning
- Sette seg inn i og følge arbeidslivet og praksisstedets regler og medvirke til et godt arbeidsmiljø
- Følge oppsatt vaktplan/turnus og følge veileders vakter i størst mulig grad
- Komme presis og følge arbeidsdagens lengde.
- Følge praksisstudiestedets retningslinjer for arbeidsantrekk
- Utføre og levere arbeidskrav til fastsatte frister
- Melde fravær til praksisstedet og faglærer
Studenten:
- Setter teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter i yrkespraksis og synliggjør egen kompetanse i forhold til andre rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere
- Har kunnskap om faglige verktøy i arbeid med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå hos brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere
- Har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon, og etiske prinsipper for å bygge gode relasjoner til brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere
- Har kunnskap om organisering av helsevesenet rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende og kjennskap til ansvar og oppgaver for kollegaer og samarbeidspartnere rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende
Studenten
- Kan anvende kunnskap om brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende, for å delta i behandling og oppfølging ut ifra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner i det tverrfaglige arbeidet
- Kan anvende observasjon for å delta i behandling og pleie til brukeren/beboeren/pasient/innsatt
- Kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i behandling av brukeren/beboeren/pasient/innsatt
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer, teknikker for å skape god samhandling og tillit, for å utvikle den andre og sin egen relasjons kompetanse
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer, teknikker for å informere og veilede ut ifra brukeren/beboeren/pasient/innsatte sitt kognitive nivå
Studenten
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at studenten ivaretar brukermedvirkning, brukeren/beboeren/pasient/innsatte sin integritet, og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- Kan utføre behandling og omsorg til brukeren/ beboeren/ pasient/ innsatt/ (omsorg-pårørende) ut ifra den enkeltes individuelle behov i samarbeid med annet helsepersonell
- Kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper, for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse i praksis
Arbeidskrav
- Individuelt læringsutbytte for praksisperioden eller problemstilling for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass – leveres på Teams
- Individuelle refleksjonsnotat gjennom praksisperioden eller rapport for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass – leveres på Teams
- Logg – oppbevares av student til bruk i veiledning