00HH14J EIHOPSF-H24 Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
00HH14J EIHOPSF-H24 Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14J EIHOPSF-H24
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
- Studiepoeng8
- StudiestedStrømmen, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
5a. Samhandling og relasjons kompetanse
- Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
- Relasjons kompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
- Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
- Etiske sider ved samhandling
- Konfliktforebygging, konflikthåndtering
5b. Behandling og oppfølging
- Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
- Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
- Behandlingsmodeller;
- Psykodynamisk samtaleterapi, kognitiv atferdsterapi, gruppeterapi, traumebehandling og psykoedukasjon
- medikamentell behandling
- Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
- Legemiddelassistert rehabilitering
- Nettverksarbeid/ ettervern
- Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid
5c. Miljøarbeid og Aktiv omsorg
- Fritidstiltak, fritidsassistanse
- Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
- Aktivitet og trening
- Læringsbaserte tiltak
- Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
- Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
- Egostyrkende sykepleie
- Miljøterapeutiske prinsipper
- Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
5d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Miljøarbeiders rolle, identitet, relasjons kompetanse og kunnskapsbaserte praksis
- Gruppeprosesser og arbeidskultur
- Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
5e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Aktører i behandlingsforløpet
- Organisering, rollefordeling i akuttbehandling, tverrfaglig spesialisert rusbehandling, psykiatrisk avdeling, DPS, kommunalt behandlingstilbud
- Tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
- Organisasjon og ledelse
- E‐helse
Studenten
- Har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging i ulike pasientforløp og innsikt i ulike aktørers roller og ansvar
- Har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester
- Har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid, selvhjelpsgrupper og lavterskel tilbud.
- Kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser, i kommunal helse‐ og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
- Har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
Studenten
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring.
- Kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og teknikker, motiverende intervju og endringsfokusert rådgivning
- Kan anvende faglig kunnskap til å utføre ulike miljøarbeid ut i fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner.
- Kan anvende IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren.
Studenten
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av seksjoner og etater i samarbeid om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid innen eget kompetanseområde.
- Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer
Arbeidskrav
- Flere små gruppeoppgaver med muntlig framføring. Planlegge og gjennomføre, hvor det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 5.
- En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgavene hentet fra emne 1-5, men tyngden på tematikk er hentet i fra emne 5, maks 2400 ord +/- 10 %.
- Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 5. Gjennomføres muntlig eller skriftlig.
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
75 % oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emne 5 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.