00006EIHOABF Aktivitet og deltakelse, velferdsteknologi og hjelpemidler
00006EIHOABF Aktivitet og deltakelse, velferdsteknologi og hjelpemidler
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00006EIHOABF
- StudieprogramArbeid med sårbare barn og unge
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
6a. Deltakelse for helsefremming og mestring
- Kommunehelsetjenestens ansvar i habilitering og rehabilitering
- Samskaping som ressurs
- Inkludering og tilhørighet
- Mestring og salutogenese
- Relasjoner og utfordring med relasjonsbygging
- Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
- Tidlig innsats
- Helsefremmende miljøfaktorer
- Motivasjon, stimulering og medvirkning
- Plan for deltagelse, oppfølging og evaluering
- Deltakelse
- Utvikling av deltakelse og identitet
- Aktiv deltaker
- Kropp og deltakelse
- Retten til å ta risiko
6b. Helsefremmende aktiviteter
- Tilpasset fysisk aktivitet
- Fysisk aktivitet og psykisk helse
- Fritid med bistand
- Kartlegging og kartleggingsverktøy
- Valg av fritidsaktivitet
- Tilrettelegging
- Lekens betydning som helsefremmende aktivitet
- Friluftsliv, naturopplevelser og psykisk helse
- Bruk av kunst i psykososialt arbeid med barn og unge
- Samspill mellom dyr og mennesker i dyreassisterte aktiviteter
6c. Velferdsteknologi
- Mestringsteknologi
- Språk og kommunikasjonsteknologi
- Teknologi til tid, planlegging og struktur
- Lokaliseringsteknologi
- Samhandlingsteknologi
- Ulike former for teknologi
- Trygghets- og sikkerhetsteknologi
- Kompensasjons- og velværeteknologi
- Teknologi for sosial kontakt
- Teknologi for behandling og pleie
- Etisk refleksjon
- Utfordringer ved bruk av velferdsteknologi
- Inngripende teknologi
- Samtykke
6d. Gevinster av velferdsteknologi
- Gevinster for barn og unge
- Økt deltagelse i aktiviteter
- Økt mestring
- Normalisering
- Gevinster for pårørende/foresatte
- Gevinster for tjenesten
- Økt kvalitet
- Spart tid
- Unngåtte kostnader
- Lovverk og retningslinjer ved bruk av velferdsteknologi
- Utfordringer ved bruk av velferdsteknologi
6e. Hjelpemidler
- Bevegelseshjelpemidler
- Aktivitetshjelpemidler
- Hørselshjelpemidler
- Hjelpemidler til tale- og språkvansker
- Synshjelpemidler
- Andre hjelpemidler
- Tilpassing av bolig
6f. Organisering av tjenesten
- Tilskuddsordninger
- Tjenesteforløp
- Henvisning
- Kartlegging
- Søknad
- Tilpasning og opplæring
- Oppfølging
Studenten:
- har kunnskap om hvilken betydning motivasjon, stimulering og medvirkning har for deltakelse i helsefremmende aktiviteter
- har kunnskap om ulike helsefremmende aktiviteter som er tilpasset barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som benyttes for å vurdere barn og unges funksjonsnivå og behov for velferdsteknologiske løsninger og hjelpemidler
- har innsikt i organisering av tjenesten, relevant lovverk, forskrifter og retningslinjer som berører området med velferdsteknologi og hjelpemidler for barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- kan oppdatere sin fagkunnskap om hvilke velferdsteknologiske løsninger som ivaretar barn og unges individuelle behov for opplevelse av mestring og livskvalitet
- forstår hvilken gevinst velferdsteknologi gir for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, for deres pårørende og for tjenesten
Studenten:
- kan anvende kunnskap om motivasjon, stimulering og medvirkning for å stimulere barn og unge med nedsatt funksjonsevne til deltakelse i helsefremmende aktiviteter
- kan anvende prinsipper for tilpasning av fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv sett i samspill mellom fysisk aktivitet, deltaker og ressursperson, i ulike miljø og kontekster
- kan anvende ulike velferdsteknologiske løsninger og veilede i bruk av disse til barn, unge og pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff om velferdsteknologiske løsninger aktuelt for helse- og omsorgsektoren og se behovet for iverksetting av tiltak i arbeidet med barn og unge
- kan kartlegge og vurdere barn og unges funksjonsnivå og behov for velferdsteknologiske løsninger og hjelpemidler
Studenten:
- har forståelse for faglige og etiske utfordringer og dilemmaer inngripende velferdsteknologi kan ha for barn, unge og pårørende
- kan utføre arbeidet med forståelse for hvilke faktorer som styrker opplevelsen av mestring, trivsel og deltakelse i helsefremmende aktiviteter med barn og unge
- kan bygge relasjoner med kollegaer og leverandører av velferdsteknologiske løsninger og hjelpemidler slik at barn, unge og pårørende opplever trygghet og tillit til tjenestetilbudet
- kan utvikle tjenester som stimulerer til deltagelse i helsefremmende aktiviteter for barn og unge med nedsatt funksjonsevne
Arbeidskrav
- Individuelt skriftlig refleksjonsnotat
- Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Arbeidskravet må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
- Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke
- Eksamen vurderes med karakterskala A-F
- Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering av emnet