00005EIHOABF Psykisk utviklingshemming hos barn og unge

00005EIHOABF Psykisk utviklingshemming hos barn og unge

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00005EIHOABF
    • Studieprogram
      Arbeid med sårbare barn og unge
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

5a. Hva er psykisk utviklingshemming?

  • Mental utvikling
  • Klassifisering av psykisk utviklingshemming
  • Forekomst
  • Årsaker
    • Biopatologisk
      • Før fødsel, prenatale årsaker
      • Etter fødsel, postnatale årsaker
    • Uspesifikk
  • Sårbarhetsfaktorer og risikofaktorer
    • Emosjonsregulering
    • Manglende evne til å forstå omgivelsene
    • Nedsatt språkkompetanse
    • Mangelfullt innhold i tilværelsen

5b. Ivaretakelse av helse hos barn og unge med psykisk utviklingshemming

  • Evne til å ivareta egen helse hos ungdom og unge voksne med psykisk utviklingshemming
    • Intellektuell forvrengning
    • Psykososial maskering eller begrensning
  • Observasjon av endring i adferd eller sinnsstemning
    • Tolkning av symptomer hos personer med redusert kognitiv evne og ytringsevne
    • Symptomer og mulige årsaker
  • Helseutfordringer i overgangsfaser fra barn, ungdom til ung voksen

5c. Somatisk sykdom og annen funksjonsnedsettelse hos barn og unge med psykisk utviklingshemming

  • Økt risiko for helsesvikt
  • Forekomst av sykdom og helsesvikt
  • Nevrologiske tilstander inkludert epilepsi
  • Motoriske vansker
  • Syn og hørsel
  • Munn og tannhelseproblemer

5d. Psykiske lidelser hos barn og unge med psykisk utviklingshemming

  • Forekomst
  • Varseltegn og krisehåndtering
  • Tiltak og miljøbehandling
  • Psykiske lidelser
    • Stemningslidelse
    • Angst
    • Depresjon
    • Mani og hypomani
    • Psykose
    • PTSD

5e. Utfordrende adferd hos barn og unge med psykisk utviklingshemming

  • Årsaker til utfordrende adferd
    • Miljø- eller samhandlings faktorer
    • Organiske faktorer, fysisk smerte og ubehag
    • Psykiske lidelser og syndromer
  • Selvskading
  • Utagerende og innagerende atferd
  • Vold og trusler
  • Tilnærminger til utfordrende adferd
  • Kartlegging og vurdering av utfordrende adferd
  • Forebygge utfordrende adferd
  • Samvær og samværsbetingelser ved bofellesskap og i eget hjem

5f. Tjenestetilbud, livsmiljø og bistand i dagliglivet

  • Et godt tjenestetilbud
    • Individuelt tilpassede helsetjenester
    • Individuell plan og koordinator
  • Livsmiljø og ivaretakelse av grunnleggende behov
    • Opplevd livskvalitet og mistrivsel
    • Stabilitet i nære relasjoner, inkludert familie og tjenesteytere
    • Fysiske rammebetingelser
    • Fysisk tilrettelegging av hverdagen
  • Utviklingshemming og livsstilssykdommer
    • Ernæring og kosthold
    • Overvekt og fedme
    • Fysisk aktivitet og trening
  • Forebygging av vold og overgrep
    • Forekomst
    • Observasjon og dokumentasjon
    • Rutiner for bekymringsmelding
    • Tilrettelagt informasjon om grenser
    • Kropp og identitet
    • Velferdsteknologi for barn og unge med psykisk utviklingshemming
      • Kognitiv tilgjengelighet
      • Kartlegging av behov
      • Hverdagsteknologi
      • Sporings- og varslingsteknologi
        • Etiske aspekter og samtykke
      • Kognitive hjelpemidler
      • Smarthusteknologi

5g. Utfordringer og aktuelle tiltak i forhold til kommunikasjon

  • Kommunikative utfordringer
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
  • Hensynet til kognitiv funksjon
  • Hensyn til sansemessige forutsetninger
  • Kommunikativt innhold
  • Særegne interesser
  • Det relasjonelle aspektet
  • Kompetanse hos kommunikasjonspartnerne
  • Helsepersonells ekspressive og impressive(utrykke/forstå) kompetanse
  • Adferd er kommunikasjon
  • Motorikk, kropp og kommunikasjon
  • Tiltak og tilrettelegging når det gjelder
  • Aktiv og meningsfull tilværelse

5h. Samtykkekompetanse, tvang og makt

  • Lov om pasient- og brukerrettigheter
    • Kap. 4 Samtykke til helsehjelp
    • Kap. 4A Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen
  • Helse- og omsorgstjenesteloven
    • Kap. 9 Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
  • Selvbestemmelse
  • Medvirkningsrett
  • Vurdering av samtykkekompetanse hos unge og unge voksne
  • Etiske og utfordringer og dilemmaer ved bruk av tvang
  • Særlig om regelverkets anvendelse overfor barn
    • Foreldreansvaret og alminnelig barneoppdragelse
    • Hvilke tiltak som må anses som tvang overfor barn
  • Foreldrenes rolle ved vurdering av tvang overfor barn
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om forekomst, årsaker og risikofaktorer ved psykisk utviklingshemming
  • har kunnskap om somatisk sykdom, funksjonsnedsettelse og psykisk lidelse hos barn og unge med psykisk utviklingshemming og evne til å ivareta egen helse
  • har kunnskap om kartlegging og vurdering av utfordrende adferd hos barn og unge med psykisk utviklingshemming
  • har kunnskap om kommunikative utfordringer og alternativ kommunikasjon for barn og unge med psykisk utviklingshemming
  • har innsikt i relevant lovverk og forskrifter som regulerer områder innen samtykkekompetanse og bruk av tvang i helse- og omsorgstjenesten
  • forstår hvordan ulike tjenestetilbud og muligheter for bistand i dagliglivet bidrar til å ivareta et godt livsmiljø og grunnleggende behov for barn og unge med psykisk utviklingshemming
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om risikofaktorer for å planlegge og iverksette tiltak for å ivareta barn og unge med psykisk utviklingshemming
  • kan anvende kartleggingsverktøy for vurdering av utfordrende adferd for å forebygge og hindre utagerende og innagerende atferd
  • kan finne informasjon og fagstoff om selvbestemmelse, medvirkningsrett og vurdering av samtykkekompetanse hos unge og unge voksne
  • kan kartlegge behov og utfordringer i forhold til kommunikasjon og velferdsteknologi med hensyn til kognitiv funksjon og foreslå iverksetting av aktuelle tiltak
  • kan kartlegge ressurser og evne til å ivareta egen helse hos barn, unge og unge voksne med psykisk utviklingshemming
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for betydningen av et inkluderende miljø og tiltak som ivaretar vekst og utvikling hos barn og unge med psykisk utviklingshemming
  • har utviklet en etisk grunnholdning med forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer som kan oppstå, i forsøk på å oppnå tillit i hos barn og unge med psykisk utviklingshemming, for å unngå krenkelser og overgrep
  • kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i barn og unges livsmiljø og relasjoner  
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta et godt tjenestetilbud med individuelt tilpassede helsetjenester til barn og unge med psykisk utviklingshemming
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuelt skriftlig refleksjonsoppgave
  • Arbeidskravet er obligatorisk og må være godkjent for å kunne få fremstille seg til eksamen

Eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Eksamen vurderes med karakterskala A-F

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering av emnet  

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner