00004EIHOABF Barn og unge med nedsatt funksjonsevne
00004EIHOABF Barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00004EIHOABF
- StudieprogramArbeid med sårbare barn og unge
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Vekst og utvikling
- Vekst og fysisk utvikling
- Psykomotorisk utvikling
- Kommunikasjon og språk
- Emosjonell utvikling, temperament og personlighet
- Sosiale relasjoner, selvforståelse og moral
4b. Funksjonsnedsettelser
- Begrepsbruk: funksjonsnedsettelse vs. funksjonshemming
- Synshemming
- Bevegelseshemming
- Hørselshemming
- Utviklingshemming
- Psykososiale funksjonsnedsettelser
4c. Utviklingsforstyrrelser
- Autismespekterforstyrrelser
- barneautisme
- Asperger syndrom
- Atypiske former
- Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse
- ADHD
- Cerebral Parese
- Epilepsi
- Behandling og tiltak
- Personsentrert omsorg; relasjoner og verdier
- Miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
4d. Medfødte sjeldne diagnoser
- Medfødte, arvelige og komplekse diagnoser
- Behov for langvarige og koordinerte tjenester
- Tilbud fra kompetansesentrene
- Å leve med sjeldne diagnoser
- Syndromer
- FASD (Føtalt alhoholsyndrom)
4e. Kronisk sykdom hos barn
- Symptomdiagnoser, funn, differensialdiagnoser og tiltak ved
- Vanlige kroniske sykdommer (kreft, diabetes etc.)
- Kartlegging, observasjon og pleie av kroniske sykdommer
- Behandling av kroniske sykdommer
- Smerte, smertevurdering og smertebehandling
- Medikamentadministrering
- Virkning og bivirkning av legemidler
- Vanlige krisereaksjoner når et barn eller ungdom blir sykt
- Akutte, livstruende sykdommer
- Sykdommer i nyfødtperioden
- Kroniske sykdomstilstander
- Når barnet må på sykehus
- Når barnet er døende (barnepalliasjon)
- De vanligste barnesykdommer
4f. Observasjons og vurderingskompetanse ved akutt sykdom hos barn og unge
- Primærundersøkelser ABCDE til barn
- ISBAR
- Smertevurderingsskjemaer
- Observasjoner
- Klinisk undersøkelse av barn
- Vurderingsverktøy for barn
- Vurdering og alvorlige funn
- HLR – barn
Studenten
- har kunnskap om vekst og normalutvikling hos barn og unge
- har kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser, utviklingsforstyrrelser medfødte sjeldne diagnoser og kronisk sykdom hos barn og unge
- har kjennskap til teorier om personsentrert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- har innsikt i observasjoner som utføres, og ulike verktøy for kartlegging og vurdering som benyttes, i arbeid med barn og unge nedsatt funksjonsevne eller sykdom
Studenten
- kan anvende kunnskap om normalutvikling, sykdommer og tilstander for å kunne observere, kartlegge og benytte vurderingsverktøy for å rapportere og bidra i behandling og tilrettelegging for tiltak som ivaretar barn, unge
- kan anvende og omsette teorier om personsentrert omsorg og miljøarbeid til miljøterapeutiske tiltak i arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- kan anvende verktøy for observasjoner, kartlegging og bruk av vurderingsverktøy i arbeidet med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for observasjons- og vurderingskompetanse ved akutt sykdom hos barn og unge
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med ulike funksjonsnedsettelser, utviklingsforstyrrelser medfødte sjeldne diagnoser og kronisk sykdom hos barn og unge
Studenten:
- har forståelse for betydningen av eget ansvarsområde som fagarbeider innen arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å ha en sykdom, lidelse og utviklingsforstyrrelse og hvordan dette kan påvirke barn, unge og pårørende
- kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta barn, unges helhetlige behov i forhold til sykdom, behandling og utvikling
- kan utvikle tjenester til med barn og unge med nedsatt funksjonsevne for å ivareta individuelle behov, integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
Arbeidskrav
- Individuelt skriftlig refleksjonsnotat
- Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Arbeidskravet må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
- Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke
- Eksamen vurderes med karakterskala A-F
- Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering av emnet