00004EIHOABF-24 Barn og unge med nedsatt funksjonsevne

00004EIHOABF-24 Barn og unge med nedsatt funksjonsevne

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00004EIHOABF-24
    • Studieprogram
      Arbeid med sårbare barn og unge
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
Emnets innhold

4a. Vekst og utvikling

  • Vekst og fysisk utvikling
  • Psykomotorisk utvikling
  • Kommunikasjon og språk
  • Emosjonell utvikling, temperament og personlighet
  • Sosiale relasjoner, selvforståelse og moral

4b. Funksjonsnedsettelser

  • Begrepsbruk: funksjonsnedsettelse vs. funksjonshemming
  • Synshemming
  • Bevegelseshemming
  • Hørselshemming
  • Utviklingshemming
  • Psykososiale funksjonsnedsettelser

4c. Utviklingsforstyrrelser

  • Autismespekterforstyrrelser
    • barneautisme
    • Asperger syndrom
    • Atypiske former
      • Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse
    • ADHD
    • Cerebral Parese
    • Epilepsi
    • Behandling og tiltak
    • Personsentrert omsorg; relasjoner og verdier
    • Miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak

4d. Medfødte sjeldne diagnoser

  • Medfødte, arvelige og komplekse diagnoser
  • Behov for langvarige og koordinerte tjenester
  • Tilbud fra kompetansesentrene
  • Å leve med sjeldne diagnoser
  • Syndromer
  • FASD (Føtalt alhoholsyndrom)

4e. Kronisk sykdom hos barn

  • Symptomdiagnoser, funn, differensialdiagnoser og tiltak ved
    • Vanlige kroniske sykdommer (kreft, diabetes etc.)
    • Kartlegging, observasjon og pleie av kroniske sykdommer
    • Behandling av kroniske sykdommer
    • Smerte, smertevurdering og smertebehandling
    • Medikamentadministrering
    • Virkning og bivirkning av legemidler
  • Vanlige krisereaksjoner når et barn eller ungdom blir sykt
    • Akutte, livstruende sykdommer
    • Sykdommer i nyfødtperioden
    • Kroniske sykdomstilstander
    • Når barnet må på sykehus
    • Når barnet er døende (barnepalliasjon)
  • De vanligste barnesykdommer

4f.  Observasjons og vurderingskompetanse ved akutt sykdom hos barn og unge

  • Primærundersøkelser ABCDE til barn
  • ISBAR
  • Smertevurderingsskjemaer
  • Observasjoner
  • Klinisk undersøkelse av barn
  • Vurderingsverktøy for barn
  • Vurdering og alvorlige funn
  • HLR – barn
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vekst og normalutvikling hos barn og unge
  • har kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser, utviklingsforstyrrelser medfødte sjeldne diagnoser og kronisk sykdom hos barn og unge
  • har kjennskap til teorier om personsentrert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
  • har innsikt i observasjoner som utføres, og ulike verktøy for kartlegging og vurdering som benyttes, i arbeid med barn og unge nedsatt funksjonsevne eller sykdom
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om normalutvikling, sykdommer og tilstander for å kunne observere, kartlegge og benytte vurderingsverktøy for å rapportere og bidra i behandling og tilrettelegging for tiltak som ivaretar barn, unge
  • kan anvende og omsette teorier om personsentrert omsorg og miljøarbeid til miljøterapeutiske tiltak i arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
  • kan anvende verktøy for observasjoner, kartlegging og bruk av vurderingsverktøy i arbeidet med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for observasjons- og vurderingskompetanse ved akutt sykdom hos barn og unge
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med ulike funksjonsnedsettelser, utviklingsforstyrrelser medfødte sjeldne diagnoser og kronisk sykdom hos barn og unge
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for betydningen av eget ansvarsområde som fagarbeider innen arbeid med barn og unge med nedsatt funksjonsevne
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å ha en sykdom, lidelse og utviklingsforstyrrelse og hvordan dette kan påvirke barn, unge og pårørende
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta barn, unges helhetlige behov i forhold til sykdom, behandling og utvikling
  • kan utvikle tjenester til med barn og unge med nedsatt funksjonsevne for å ivareta individuelle behov, integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuelt skriftlig refleksjonsoppgave
  • Arbeidskravet er obligatorisk og må være godkjent for å kunne få fremstille seg til eksamen

Eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke
Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Eksamen vurderes med karakterskala A-F

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering av emnet  

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.