00003EIHOABF Psykisk helse hos barn og unge

00003EIHOABF Psykisk helse hos barn og unge

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00003EIHOABF
    • Studieprogram
      Arbeid med sårbare barn og unge
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Vår
Emnets innhold

3a. Psykiske lidelser og vansker blant barn og unge

  • Perspektiver på barndom, ungdom og kultur
  • Barn og unges normale utvikling
  • Seksuell helse
  • Utviklingspsykologi
    • Objekt relasjonsteori (etc.)
  • Tidlig samspill og hjernens utvikling
  • Tilknytning
    • Trygghetssirkelen
  • Barn og unges psykiske helse
  • Ulike psykiske helseplager hos barn og unge
  • Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og unge
  • Årsaker til barn og unges psykiske helseplager
  • Forhold som fremmer god psykisk helse
  • Forståelsen av tanker og følelser
  • Utfordringer under og etter korona pandemien

3b. Overordnede grupper av psykiske lidelser

  • Angst og depresjon
  • Atferdsforstyrrelser – utagerende og innagerende atferd (normbrudd)
    • Selvskading
  • Spiseforstyrrelser
    • Anoreksi-bulimi-overspising-ortoreksi
  • Nevropsykologiske utviklingsforstyrrelser – ADHD, lærevansker og autisme
  • Psykoser
  • Ensomhet

3c. Familie og oppvekstmiljø

  • Barn av foreldre med psykiske lidelser
  • Barn som pårørende når voksne strever
  • Barn med rusmisbruk i familien
  • Barn og unge med minoritetsbakgrunn
  • Barn som er sosialt isolert eller blir mobbet
  • Barn som vokser opp i familier med sosiale problemer og fattigdom (lavinntekts familier)

3d. Traumer 

  • Traumer og PTSD hos barn
  • Barn som opplever vold og seksuelle overgrep
  • Enslige, mindreårige flyktninger og asylsøkere

3e. Resiliens

  • Hva resiliens handler om
    • Mestring og håndtering
    • Salutogenese
    • Mestring og livskvalitet
    • Adferdsgenetikk (generasjonsoverføring)
    • Gener i samspill med miljø
    • Risiko, virkning og virkningsmekanismer
    • Risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • Barn med særlig biologisk risiko
    • Genetisk sårbarhet
    • Fosterliv, miljø og konsekvenser
    • Ungdomsalder, genetikk og alkoholisme
    • Gener, antisosial adferd og depresjon

3e. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjon og veiledningskompetanse
  • Om kriser, mekling og konflikthåndtering
  • Pårørende som ressurs
  • Tjenestetilbudet til barn - samhandling og koordinering
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i helsetilbudet til barn og unge med psykiske lidelser
  • Samhandling i sårbare livsfaser

3f. Tiltak

  • Forebyggende arbeid
  • Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
  • Livsmestring
  • Samtale og arbeide med risikoutsatt barn, ungdom og deres familier
  • Helsepedagogikk
  • Helsefremmende miljøfaktorer
  • Motivasjon, stimulering og medvirkning
  • Lekens betydning som helsefremmende aktivitet
  • Fysisk aktivitet og psykisk helse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om psykiske lidelser og faktorer som påvirker den psykiske helsen hos barn og unge
  • har kunnskap om forebyggende arbeid og tiltak som fremmer trivsel, mestring og motivasjon hos barn og unge med psykiske vansker
  • har kunnskap om kommunikasjons- og veiledningsteorier som benyttes i kriser og konflikthåndtering
  • forstår hvordan familie, oppvekstmiljø, traumer og resiliens virker inn på risiko- og beskyttelsesfaktorer hos barn og unge
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om utvikling, psykiske lidelser og faktorer som påvirker, for å delta i oppfølging og iverksettelse av tiltak som ivaretar barn og unges psykiske helse  
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende miljøfaktorer og legge til rette for tiltak og aktiviteter som fremmer trivsel, mestring og motivasjon ut fra interesser hos barn og unge
  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteorier som benyttes i kriser og konflikthåndtering
  • kan kartlegge og identifisere risiko- og beskyttelsesfaktorer i familie- og oppvekstmiljø som har innvirkning på barn og unges psykiske helse
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for egen yrkesprofesjonelle rolle og etiske utfordringer i møte med barn og unge med psykiske lidelser, og deres familier
  • kan planlegge og gjennomføre aktiviteter som fremmer trivsel, mestring og motivasjon med utgangspunkt i barn og unges interesser
  • kan bygge relasjoner for samarbeid og samhandling med kollegaer, på tvers av fagmiljøer og med eksterne aktører innen helse og oppvekst, om hjelpetiltak til barn og unge med psykiske lidelser
  • kan bidra til å utvikle tjenester til barn og unge med psykiske lidelser og deres pårørende gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuelt skriftlig refleksjonsoppgave
  • Arbeidskravet er obligatorisk og må være godkjent for å kunne få fremstille seg til eksamen

Eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Eksamen vurderes med karakterskala A-F

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering av emnet  

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner