00002EIHOABF Familiesentrert omsorg, kommunikasjon og samhandling

00002EIHOABF Familiesentrert omsorg, kommunikasjon og samhandling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00002EIHOABF
    • Studieprogram
      Arbeid med sårbare barn og unge
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
Emnets innhold

2a. Familieperspektivet

  • Familieomsorg
  • Rammene rundt familien og barnet eller den unge
    • Barn og unges plass i familien og i samfunnet
    • Ulike familiemønstre
  • Oppvekstens utfordringer
    • Barn og unges utviklingsoppgaver
    • Hvordan forstyrres barn og unges utvikling ved sykdom?
  • Mestring i hverdag og krise
  • Vanlige krisereaksjoner når et barn eller ungdom blir sykt
    • Akutte, livstruende sykdommer
    • Sykdommer i nyfødtperioden
    • Kroniske sykdomstilstander
    • Når barnet må på sykehus
    • Når barnet er døende
  • Etikk og etisk refleksjon om relasjonsetikk

2b. Kommunikasjon og samhandling

  • Brukermedvirkning og samvalg
  • Om kriser, mekling og konflikthåndtering
  • Samhandling i sårbare livsfaser
  • Helsepedagogikk
    • Undervisning, veiledning og rådgivning
    • Motiverende intervju (MI)
  • Kommunikasjonsferdigheter/kompetanse
    • Aktiv lytting og samtalens strukturer
    • Non-verbal kommunikasjon
    • Etablering av relasjon
    • Metakommunikasjon
    • Empati og bekreftelse
  • Veiledning og motivasjon
    • Veiledning
    • Informasjon
    • Endringsveiledning og motivasjon

2c. Kommunikasjon med foreldre til sårbare barn og unge

  • Å være foreldre til et sårbart barn eller ungdom
  • Familieomsorg
  • Relasjon mellom helsepersonell og foreldre
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Kommunikasjons- og samhandlingsmetoder
    • Å bygge tillit
    • Foreldrenes perspektiv
    • Non-verbal adferd hos foreldrene
    • Å håndtere foreldrenes følelser
    • Inkludering ved informasjonsgiving

2d. Kommunikasjon med barn

  • Å skape en god relasjon
  • Å kommunisere med barn
  • Barns reaksjoner på krise - mestring
  • Barns rett til kommunikasjon
  • Barns perspektiv og barneperspektiv
  • Alderstilpasset kommunikasjon
  • Psykososialt og kognitivt utviklingsnivå og kommunikasjon
  • Kommunikasjonsverktøy tilpasset barn
    • Lek som verktøy
    • Dukker som verktøy
    • Avledende kommunikasjon som verktøy
    • Alternativ og kompletterende kommunikasjon som verktøy
    • Psykologisk førstehjelp etc.

2e. Kommunikasjon med ungdom og unge voksne

  • Hva er spesielt for ungdom og unge voksne?
  • Å skape en relasjon med ungdom og unge voksne
  • Å kommunisere med ungdom og unge voksne
  • Helsepersonells rolle i møte med ungdom og deres foreldre
  • Kommunikasjon tilpasset ungdom og unge voksne
  • Samarbeid og overgang til voksenlivet

2f. Tverrkulturell kommunikasjon

  • Planlegging av den tolkede samtalen
  • Kvalitet og kvalifikasjoner
  • Tolkens yrkesetikk
  • Tolking som en del av kommunikasjonen
    • Konsekutiv og simultan tolking
    • Barn som pasient og pårørende
  • Kanaler for tolking
    • Frammøtetolking
    • Skjermtolking
    • Telefontolking

Fordeler og ulemper ved ulike kanaler

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om familieperspektivet, familieomsorg, oppvekstens utfordringer, mestring og krisereaksjoner som påvirker barn, unge og pårørende
  • har kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og ulike kommunikasjonsmetoder som brukes ved samhandling med barn, unge og pårørende
  • har kunnskap om tverrkulturell kommunikasjon og ulike former for bruk av tolk i møte med barn, unge og pårørende i helse- og omsorgsektoren
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen kommunikasjon og samhandling med barn, unge og pårørende
  • forstår hvilken betydning kommunikasjon og samhandling påvirker brukermedvirkning og samhandling i sårbare faser
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike metoder innen helsepedagogikk, kommunikasjon og samhandling for å imøtekomme barn, unge og pårørendes behov, ressurser og interesser
  • kan anvende alderstilpasset kommunikasjon som verktøy for å oppnå tillit og medvirkning i arbeidet med barn og unge
  • kan anvende kunnskap om bruk av tolk ved tverrkulturell kommunikasjon i møte med barn, unge og pårørende
  • kan finne informasjon om metoder og verktøy for å kartlegge og avdekke behov for hjelp og tilrettelegging hos barn og unge
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for juridiske og etiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer i profesjonell kommunikasjon og samhandling med barn og unge
  • kan utføre arbeidet med forståelse for ressurser, utfordringer og muligheter gjennom kommunikasjon og samhandling med barn, unge og deres pårørende
  • kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med barn, unge og pårørende, for å ivareta kulturperspektiver og familiesentrert omsorg
  • kan medvirke til utvikling av miljørettet tiltak innen kommunikasjon og samhandling som ivaretar barn og unge
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuelt skriftlig refleksjonsoppgave
  • Arbeidskravet er obligatorisk og må være godkjent for å kunne få fremstille seg til eksamen

Eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Eksamen vurderes med karakterskala A-F

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering av emnet  

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner