00001EIHOABF-24 Helsetjenester og rettigheter til sårbare barn og unge

00001EIHOABF-24 Helsetjenester og rettigheter til sårbare barn og unge

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00001EIHOABF-24
    • Studieprogram
      Arbeid med sårbare barn og unge
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
Emnets innhold

1a. Helserettigheter for barn og unge

  • Helse- og omsorgstjenesteloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven
  • Spesialisthelsetjenesteloven
  • Barnelov
  • Barnehagelov
  • Barnekonvensjonen
  • Lov om helsepersonell
  • Opplæringssloven
  • Barn og unges rett til informasjon og medvirkning
  • Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon
  • Foreldre og foresattes bestemmelsesrett på vegne av barn og unge
  • Barn og unges selvbestemmelsesrett
  • Barn og unges særskilte rett til nødvendig helsehjelp
  • Helsepersonells taushetsplikt og opplysningsplikt
  • Individuelt tilrettelagte tjenester
  • Aktiv og meningsfull tilværelse
  • Stønadsordninger

1b. Kommunale helse- og omsorgstjenester til barn og unge

  • Permanent heldøgns bo- og tjenestetilbud (barnebolig)
  • Boformer for unge og unge voksne psykisk utviklingshemmede
  • Avlastningstiltak
  • Psykisk helsetjeneste for barn og unge
  • Veiledning og opplæring til pårørende med særlig tyngende omsorgsarbeid
  • Helsetjenester i hjemmet
  • Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
  • Fysioterapi- og ergoterapitjenesten
  • Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
  • Personlig assistanse
  • Støttekontakt

1c. Samhandling for et helhetlig og koordinert tjenestetilbud til barn og unge

  • Samhandling innad i kommunen, fylke, stat
  • Samhandling med ideelle og frivillige organisasjoner
  • Samhandling mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten

1d.  Pårørendesamarbeid

  • Helsetjenestens plikter overfor pårørende
    • Pårørendeinvolvering og støtte
    • Kompetanse om pårørendeinvolvering hos helsepersonell
    • Samarbeid om pårørendestøtte
  • Involvering av pårørende i utredning, behandling og oppfølging
    • Samhandling med pårørende
    • Pårørendes kunnskap og ferdigheter
    • Involvering av pårørende ved vedtak om tvang
  • Informasjon og støtte til barn som pårørende
    • Støttetiltak for barn som pårørende
    • Oppfølging i samarbeid med andre tjenester
  • Omsorg familie og andre pårørende
    • Støtte til pårørende med store omsorgsoppgaver og belastninger
    • Støtte til pårørende i akutte situasjoner og kriser
    • Støtte til pårørende ved livets slutt
  • Etiske dilemmaer i møte med pårørende
    • Etisk refleksjon om pårørendeinvolvering

1e. Profesjonsrollen 

  • Etiske utfordringer i arbeid med barn og unge 
  • Utvikling og bruk av praktisk fagkunnskap 
  • Forståelse av det sosiale og relasjonelle arbeidet med barn og unge 
  • Menneskesyn i arbeidet med barn og unge 
  • Refleksjon rundt egen profesjonelle rolle
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om kommunale helse- og omsorgstjenester og samhandling i et helhetlig koordinert tjenestetilbud til barn og unge
  • har kunnskap om helsetjenestens plikter, samarbeid, involvering og støtte overfor pårørende
  • har innsikt i lovverk og rettigheter som er gjeldende i arbeid med sårbare barn og unges særskilte rett til nødvendig helsehjelp
  • forstår hvilken betydning egen profesjons samhandling med barn og unge har i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om kommunale helse- og omsorgstjenester og samhandling for å bidra til et helhetlig koordinert tjenestetilbud til barn og unge
  • kan anvende kunnskap om plikter, samarbeid og involvering for å gi omsorg til familie og andre pårørende
  • kan anvende kunnskap om støttetiltak og oppfølging til barn som pårørende i samarbeid med andre tjenester
  • kan finne informasjon om tjenestetilbudet, lovverk og rettigheter som er gjeldende i arbeidet med sårbare barn, unge og deres pårørende
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for egen yrkesprofesjonelle rolle og etiske utfordringer i møte med sårbare barn og unge
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med sårbare barn og unge inn helse- og omsorgstjenesten
  • kan utføre metodisk arbeid med barn og unge på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
  • kan bygge relasjoner i det tverrfaglige samarbeidet til det beste for barn og unge, i samarbeid med pårørende
  • kan utvikle tjenester som involverer barn, unge og deres pårørende gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon i fellesskap
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig fagoppgave (individuelt) 
  • Muntlig fagsamtale som tar utgangspunkt i skriftlig fagoppgave

Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Eksamen

Ingen eksamen i emne

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emnekarakter legges det vekt på studentens arbeidskrav, både den skriftlige fagoppgaven og muntlig fagsamtale samt studentens engasjement gjennom emnet.  

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F 

    Endelig emnekarakter fremgår på vitnemål/ karakterutskrift.

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.