Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

36HH27B Geriatrisk sykepleie

36HH27B Geriatrisk sykepleie

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Introduksjon

Helse- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer i årene framover. Demografisk utvikling med en økende andel skrøpelige og multisyke eldre i befolkningen gir økt etterspørsel etter alle typer helse- og omsorgstjenester og behov for kvalifisert og kompetent personell. En skrøpelig eldre person er sårbar, har redusert reservekapasitet og er utsatt for sykdommer og skader. Meld. St. 15 (2017-2018) Leve hele livet, en kvalitetsreform for eldre som fremhever betydningen av livsmestring hos eldre, samhandling med pårørende og at ansatte kan bruke sin kompetanse. Søkelyset settes på å finne nye og innovative løsninger på de kvalitative utfordringene knyttet til aktivitet og fellesskap, mat og måltider, helsehjelp, sammenheng og overganger i tjenestene.

Utdanningsmodulen skal utvikle studentens kompetanse til å observere og vurdere eldre pasienters helse og funksjon og kunne iverksette og evaluere aktuelle tiltak i et tverrfaglig samarbeid. Studenten vil få økt kunnskap om kjennetegn ved den geriatriske pasienten når det gjelder skrøpelighet, komorbiditet (samsykelighet), funksjonssvikt og polyfarmasi (bruk av flere legemidler samtidig). I tillegg vil studenten få kompetanse innenfor områdene: ernæring og væskebalanse, munnhelse, eliminasjon, aktivitet, søvn og hvile og smertelindring.

Utdanningsmodulen i geriatrisk sykepleie har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger: 

  • 8 nettsamlinger á 2 timer etter kl. 12 på en fast ukedag
  • 2 fysiske samlingsdager fra kl. 09-15
  • Egeninnsats og veiledning
  • 2 studiekrav
Innhold

a) Den geriatriske pasienten

  • Skrøpelighet
  • Komorbiditet
  • Funksjonssvikt
  • Polyfarmasi

b) Geriatrisk sykepleie

  • Sykepleieprosessen
  • Bruk av kartleggingsverktøy
  • Geriatrisk sykepleie
    • Væske og ernæring
    • Tann- og munnhelse
    • Eliminasjon
    • Aktivitet
    • Søvn og hvile
    • Smerter og smertelindring

c) Risikovurdering

  • Væskebalanse og ernæringsmessig risiko
  • Fallrisiko
  • Risiko for trykksår

d) Akutt sykdom og funksjonssvikt

  • Observasjons- og vurderingskompetanse
  • Vitale parameter
  • Infeksjoner og sepsis
  • Delirium
  • Prøvetakning (CRP, blodsukker og urinstix)
  • Dokumentasjon
  • Tverrfaglig samarbeid
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om den geriatriske pasienten, polyfarmasi og om hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre annerledes og mer komplekst hos eldre
  • har kunnskap om geriatrisk sykepleie knyttet til ernæring, munnhelse, eliminasjon, aktivitet, søvn og hvile og smertelindring
  • har kunnskap om symptomer på akutt sykdom og/eller skade hos eldre, og om tiltak som må iverksettes
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsnivå og risiko hos eldre og som blir brukt for å observere og dokumentere helsetilstand og behov hos eldre
  • har innsikt i nasjonale anbefalinger knyttet til eldrehelse
  • har kunnskap om helse- og omsorgstjenester til eldre og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter ved akutt sykdom og/eller skade
  • kan oppdatere sin kunnskap om geriatrisk sykepleie og bruk av kartleggingsverktøy og systematisk observasjon i møte med eldre
  • forstår hva det betyr å arbeide i tråd med sykepleieprosessen i det praktiske pasientarbeidet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om den geriatriske pasienten og geriatrisk sykepleie til å observere, kartlegge, planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov
  • kan anvende sykepleieprosessen for å sikre systematikk og kvalitet i samarbeidet med eldre
  • kan anvende kartleggingsverktøy til å kartlegge, vurdere risiko, rapportere og dokumentere helsetilstand, funksjonsnivå og symptomer, og til å identifisere behov for tiltak hos eldre
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til geriatrisk sykepleie
  • kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for å iverksette tiltak hos den geriatriske pasienten
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til risikovurdering, systematisk observasjon, kartlegging og behov for tiltak hos eldre
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven, og kan ivareta kravet til faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre sykepleie etter individuelle behov hos eldre
  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
  • kan bidra til faglig og etisk refleksjon om geriatrisk sykepleie på arbeidsplassen
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Studiekrav 1
Baselineregistrering hos geriatrisk pasient
Muntlig deltakelse på samling
Skriftlig oppgave
Studiekrav 2
Vurderings- og handlingskompetanse
Skriftlig oppgave
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur