36HH27B Geriatrisk sykepleie
36HH27B Geriatrisk sykepleie
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring
- Start2024 Høst
Helse- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer i årene framover. Demografisk utvikling med en økende andel skrøpelige og multisyke eldre i befolkningen gir økt etterspørsel etter alle typer helse- og omsorgstjenester og behov for kvalifisert og kompetent personell. En skrøpelig eldre person er sårbar, har redusert reservekapasitet og er utsatt for sykdommer og skader. Meld. St. 15 (2017-2018) Leve hele livet, en kvalitetsreform for eldre som fremhever betydningen av livsmestring hos eldre, samhandling med pårørende og at ansatte kan bruke sin kompetanse. Søkelyset settes på å finne nye og innovative løsninger på de kvalitative utfordringene knyttet til aktivitet og fellesskap, mat og måltider, helsehjelp, sammenheng og overganger i tjenestene.
Utdanningsmodulen skal utvikle studentens kompetanse til å observere og vurdere eldre pasienters helse og funksjon og kunne iverksette og evaluere aktuelle tiltak i et tverrfaglig samarbeid. Studenten vil få økt kunnskap om kjennetegn ved den geriatriske pasienten når det gjelder skrøpelighet, komorbiditet (samsykelighet), funksjonssvikt og polyfarmasi (bruk av flere legemidler samtidig). I tillegg vil studenten få kompetanse innenfor områdene: ernæring og væskebalanse, munnhelse, eliminasjon, aktivitet, søvn og hvile og smertelindring.
Utdanningsmodulen i geriatrisk sykepleie har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 8 nettsamlinger á 2 timer etter kl. 12 på en fast ukedag
- 3 fysiske samlingsdager fra kl. 09-15
- Egeninnsats og veiledning
- 2 studiekrav
a) Den geriatriske pasienten
- Skrøpelighet
- Komorbiditet
- Funksjonssvikt
- Polyfarmasi
b) Geriatrisk sykepleie
- Sykepleieprosessen
- Bruk av kartleggingsverktøy
- Geriatrisk sykepleie
- Væske og ernæring
- Tann- og munnhelse
- Eliminasjon
- Aktivitet
- Søvn og hvile
- Smerter og smertelindring
c) Risikovurdering
- Væskebalanse og ernæringsmessig risiko
- Fallrisiko
- Risiko for trykksår
d) Akutt sykdom og funksjonssvikt
- Observasjons- og vurderingskompetanse
- Vitale parameter
- Infeksjoner og sepsis
- Delirium
- Prøvetakning (CRP, blodsukker og urinstix)
- Dokumentasjon
- Tverrfaglig samarbeid
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om den geriatriske pasienten, polyfarmasi og om hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre annerledes og mer komplekst hos eldre
- har kunnskap om geriatrisk sykepleie knyttet til ernæring, munnhelse, eliminasjon, aktivitet, søvn og hvile og smertelindring
- har kunnskap om symptomer på akutt sykdom og/eller skade hos eldre, og om tiltak som må iverksettes
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsnivå og risiko hos eldre og som blir brukt for å observere og dokumentere helsetilstand og behov hos eldre
- har innsikt i nasjonale anbefalinger knyttet til eldrehelse
- har kunnskap om helse- og omsorgstjenester til eldre og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter ved akutt sykdom og/eller skade
- kan oppdatere sin kunnskap om geriatrisk sykepleie og bruk av kartleggingsverktøy og systematisk observasjon i møte med eldre
- forstår hva det betyr å arbeide i tråd med sykepleieprosessen i det praktiske pasientarbeidet
Studenten
- kan anvende kunnskap om den geriatriske pasienten og geriatrisk sykepleie til å observere, kartlegge, planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov
- kan anvende sykepleieprosessen for å sikre systematikk og kvalitet i samarbeidet med eldre
- kan anvende kartleggingsverktøy til å kartlegge, vurdere risiko, rapportere og dokumentere helsetilstand, funksjonsnivå og symptomer, og til å identifisere behov for tiltak hos eldre
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til geriatrisk sykepleie
- kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for å iverksette tiltak hos den geriatriske pasienten
Studenten
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til risikovurdering, systematisk observasjon, kartlegging og behov for tiltak hos eldre
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven, og kan ivareta kravet til faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
- kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre sykepleie etter individuelle behov hos eldre
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
- kan bidra til faglig og etisk refleksjon om geriatrisk sykepleie på arbeidsplassen
Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Studiekrav 1 | Baselineregistrering hos geriatrisk pasient | |
Studiekrav 2 | Vurderings- og handlingskompetanse | Skriftlig oppgave |
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
- Bøker:
- Husevåg, L. (2022). Ernæringsarbeid i praksis. Fagbokforlaget.
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk.
- Digitalt kapitel i bok:
- Vabo, G. (2022). Dokumentasjon av helsehjelp (4.utg.). Cappelen Damm. Kap. 5
- Kopi fra bok:
- Knutstad, U. (2019). Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. Cappelen Damm Akademisk. (s. 786-790).
- Aktuelle lover og forskrifter, https://lovdata.no/
- E-læringsprogram:
- Observasjonskompetanse - et e-læringskurs på Kompetansebroen Kompetansebroen
- Klinisk observasjonskompetanse - Grunnleggende ferdigheter - Kompetansebroen Kompetansebroen
- Delirium og kognitiv svikt - et e-læringskurs på Kompetansebroen Kompetansebroen
- Ernæringsarbeid i hjemmet - et e-læringskurs på Kompetansebroen Kompetansebroen
- Dokumentasjon av helsehjelp - et e-læringskurs på Kompetansebroen Kompetansebroen
- Undervisningsvideoer:
- Journalføring del 1, Journalføring med Randi Askjer - Del 1 - YouTube (ca. 30 min.)
- Journalføring del 2, Journalføring med Randi Askjer - Del 2 - YouTube (ca. 45 min.)
- Tilleggsressurser: NOKLUS og VAR Healthcare
Skriftlig oppgave