36AL06H Valgfag: Coachende ledelse H

36AL06H Valgfag: Coachende ledelse H

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Elizabeth Rose Skottheim
    • Start
      2025 Vår
Studiested
Horten
Introduksjon

Emne 5  coachende ledelse handler om bruk av ulike positive og løsningsorienterte verktøy for å få et godt og konstruktivt arbeids- og organisasjonsmiljø 

Innhold

Emnet gir innføring i temaene: 

Innføring i historien om hva coachende ledelse innbærer 

Ulike coaching retninger og utvikling innen coachende ledelse

Tilrettelegging for bruk av coachede ledelse i egen virksomhet

Forståelse for etisk refleksjon og røde flagg knyttet til lederen som coach

Bruk av coachende ledelse over tid for å skape bedre arbeids- og organisasjonskultur

Kunnskap
  • har kunnskap om hva coaching innebærer 
  • har kunnskap om to ulike coaching retninger (problem – eller løsningsfokusering)
  • har kunnskap om noen utviklingstrekk innen bruk av coaching i ledelse
  • har kunnskap om når, hvordan og hvorfor coachende ledelse kan være nyttig å bruke i ledelse av kjøkken- og restaurantdrift
  • har forståelse for hvordan coachende ledelse kan bidra til et bedre arbeids- og organisasjonsmiljø
Ferdigheter
  • kan tilrettelegge for og anvende coachende ledelse i i daglig ledelse og utvikling av kjøkken- og restaurantdrift
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere om coachende lederstil er den mest hensiktsmessige tilnærmingen i kjøkken- og restauranvirksomheter
  • kan tilpasse coaching samtalene i henhold til virksomhetens behov
  • kan finne informasjon om, holde seg oppdatert i, og videreutvikle egne ferdigheter i coaching knyttet til lederrollen i for kjøkken- og restaurantdrift
Generell kompetanse
  • kan anvende coachende ledelse for å arbeids- og organisasjonsmiljø i kjøkken- og restaurantvirksomhetert
  • kan anvende kartlegge, tilpasse og anvende ulike verktøy for coachende ledelse i henhold til virksomhetens behov
  • har forståelse for etiske prinsipper som danner grunnlaget for bruk av coachende ledelse i kjøkken- og restaurantledelse
  • har utviklet etisk refleksjonsevne knyttet til bruk av coachende ledelse i kjøkken- og restaurantledelse
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Quiz
Arbeidskrav 4
Faglig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur
  • Espedal, G., Andersen, T. & Svendsen, T. (2006). «Løsningsfokusert coaching». Gyldendal Akademisk.
  • Tilleggslitteratur:
  • Berg, M. E. & Ribe, E. (2016, 3. oppl.). Coaching. Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. Universitetsforlaget.