36AL06H Valgfritt: Coachende ledelse
36AL06H Valgfritt: Coachende ledelse
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Forskjellige coaching retninger
Kommunikasjonsteorier i coaching retninger
Ferdigheter i coaching samtaler
Coaching i daglig ledelse
Coaching som utviklingsverktøy
Kandidaten har …
- har kunnskap om hva coaching er og ikke er, og hvilke kommunikasjonsteorier som inngår i forskjellige coaching retninger (coaching teori)
- har kunnskap om noen utviklingstrekk innenfor bruk av coaching i ledelse.
- har kunnskap om når, hvorfor og hvordan coachende ledelse kan være nyttig i ledelse av kjøkken og restaurant virksomheter
- har kunnskap om to grunnleggende ulike coaching retninger, og hvilke typer verktøy og problemstillinger som kjennetegner disse (problemfokus / styrke- og løsningsfokus)
- har forståelse for hvordan coachende ledelse kan bidra til egen serveringsvirksomhets verdiskaping i alle ledd av produksjonen
Kandidaten kan …
- kan tilrettelegge for og anvende coachende ledelse i i daglig ledelse og utvikling av serveringsvirksomheter
- kan kartlegge situasjoner i ulike ledd av serveringsvirksomheten, og identifisere hvorvidt en coachende lederstil er den mest hensiktsmessige tilnærmingen
- kan velge coaching retning og gjennomføre coaching samtaler i tråd med denne
- kan tilpasse coaching samtalene i henhold til hva situasjonen og virksomheten krever så vel som medarbeiderens individuelle behov
- kan finne informasjon om, holde seg oppdatert i, og videreutvikle egne ferdigheter i coaching knyttet til lederrollen i kjøkken- og restaurantvirksomheter
Kandidaten kan …
- kan anvende coachende ledelse effektivt for å bedre egen serveringsvirksomhets verdiskaping i alle ledd av driften
- har forståelse for etiske prinsipper som danner grunnlaget for bruk av coachende ledelse i restaurant og kjøkken bransjen
- har utviklet egne etiske refleksjonsevne knyttet til bruk av coachende ledelse i serveringsvirksomheter
Arbeidskrav
- 4 læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
- En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 800 – 1200 ord
- To hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat
- Mappevurdering av læringsnotater og oppgaver
- Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
Sluttvurdering
- Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
- Vurdering med karakter A-F
- Undervisning «live» på videokonferanse
- Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
- Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt læringsnotat
- Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
- Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
- Videreutvikling av egne læringsnotat
- Berg, Morten Emil & Ribe, Ellen (2016, 3. opplag): «Coaching. Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes», Universitetsforlaget (373 sider)
- Jensen, Einar Wergeland (2017): «Kapittel 4: Lederen som coach», https://www.nored.no/NR-dokumentasjon/Rapporter-og-veiledere/Redaktoerhaandboken/Ledelse/Kapittel-4-Lederen-som-coach (hentet ut 25.02.19) Redaktørforeningen (7 sider)
Tilleggslitteratur:
- Espedal, G., Andersen, T. & Svendsen, T. (2006): «Løsningsfokusert coaching», Gyldendal Akademisk (242 sider)