36AL06H Valgfritt: Coachende ledelse

36AL06H Valgfritt: Coachende ledelse

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Forskjellige coaching retninger

Kommunikasjonsteorier i coaching retninger

Ferdigheter i coaching samtaler

Coaching i daglig ledelse

Coaching som utviklingsverktøy

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten har …

  • har kunnskap om hva coaching er og ikke er, og hvilke kommunikasjonsteorier som inngår i forskjellige coaching retninger (coaching teori)
  • har kunnskap om noen utviklingstrekk innenfor bruk av coaching i ledelse.
  • har kunnskap om når, hvorfor og hvordan coachende ledelse kan være nyttig i ledelse av kjøkken og restaurant virksomheter
  • har kunnskap om to grunnleggende ulike coaching retninger, og hvilke typer verktøy og problemstillinger som kjennetegner disse (problemfokus / styrke- og løsningsfokus)
  • har forståelse for hvordan coachende ledelse kan bidra til egen serveringsvirksomhets verdiskaping i alle ledd av produksjonen
Ferdigheter

Kandidaten kan …

  • kan tilrettelegge for og anvende coachende ledelse i i daglig ledelse og utvikling av serveringsvirksomheter
  • kan kartlegge situasjoner i ulike ledd av serveringsvirksomheten, og identifisere hvorvidt en coachende lederstil er den mest hensiktsmessige tilnærmingen
  • kan velge coaching retning og gjennomføre coaching samtaler i tråd med denne
  • kan tilpasse coaching samtalene i henhold til hva situasjonen og virksomheten krever så vel som medarbeiderens individuelle behov
  • kan finne informasjon om, holde seg oppdatert i, og videreutvikle egne ferdigheter i coaching knyttet til lederrollen i kjøkken- og restaurantvirksomheter
Generell kompetanse

Kandidaten kan …

  • kan anvende coachende ledelse effektivt for å bedre egen serveringsvirksomhets verdiskaping i alle ledd av driften
  • har forståelse for etiske prinsipper som danner grunnlaget for bruk av coachende ledelse i restaurant og kjøkken bransjen
  • har utviklet egne etiske refleksjonsevne knyttet til bruk av coachende ledelse i serveringsvirksomheter
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

 

  • 4 læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
  • En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 800 – 1200 ord
  • To hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat
Vurdering
  • Mappevurdering av læringsnotater og oppgaver
  • Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

Sluttvurdering
 

  • Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
  • Vurdering med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Undervisning «live» på videokonferanse
  • Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
  • Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt læringsnotat
  • Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
  • Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
  • Videreutvikling av egne læringsnotat
Pensumliste

Tilleggslitteratur:

  • Espedal, G., Andersen, T. & Svendsen, T. (2006): «Løsningsfokusert coaching», Gyldendal Akademisk (242 sider)