30HH62I Valgfag: Jus og etikk i velferdsteknologi

30HH62I Valgfag: Jus og etikk i velferdsteknologi

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Eva Kirkeberg, Agnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2025 Vår
Studiested
Horten
Innhold

Helse og omsorgstjenesteloven, herunder særlig kapitel 9

Pasient og brukerrettighetsloven, herunder særlig kapitel 4

Produktsikkerhetslovgivning

Lov om medisinsk utstyr

Internkontrollforskriften HMS

Internkontrollforskriften helse

Etiske prinsipper, retningslinjer og forholdet til lovgivning

Etiske refleksjonsmodeller

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

• Har kunnskap om helse- og omsorgstjenesteloven, herunder særlig kapitel 9

• Har kunnskap om pasient- og brukerrettighetsloven, herunder særlig kapitel 4

• Har kunnskap om produktsikkerhetslovgivning

• Har kunnskap om internkontrollforskriften for HMS i AML

• Har kunnskap om Internkontrollforskriften helse

• Har kunnskap om etiske prinsipper, retningslinjer og forholdet til lovgivning

• Har kunnskap om etiske refleksjonsmodeller

Ferdigheter
  • Kan anvende relevant lovverk i arbeid med planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger for brukere
  • Kan anvende etiske refleksjonsmodeller til å løse etiske dilemmaer i arbeid med planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger for brukere
Generell kompetanse

• Kan sikre at brukeres integritet og sikkerhet ivaretas i tråd med lover og forskrifter ved bruk av velferdsteknologiske løsninger

• Kan sikre at ansattes arbeidsmiljø er ivaretatt ved bruk av velferdsteknologiskeløsninger

• Kan reflektere over egen etisk praksis knyttet til valg og bruk av velferdsteknologi

• Kan identifisere og reflektere over etiske dilemmaer knyttet til brukerens autonomi i arbeid med velferdsteknologi og delta i refleksjonsprosesser for avklaring av etiske dilemmaer.

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Læringsnotat 3
Arbeidskrav 4
Læringsnotat 4
Arbeidskrav 5
Faglig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

• Eide T. & Aadland, E. (2014). Etikkhåndboka for kommunenes helse- og omsorgstjenester. Kommuneforlaget. 50 s.

• Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1996-12-06-1127

• Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-11- 29-1373

• Helsedirektoratet. (2018). Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. IS -2620. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Ledelse%20og%20kvalitetsforb... 57s.

• Helsedirektoratet. Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming Lov av 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester kapittel 9. Rundskriv IS – 10 / 2015. 125 s. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/977/Rettssi... uk%20av%20tvang%20og%20makt%20overfor%20enkelte%20personer%20med%20psykisk%20u