30HH62I Valgfag: Jus og etikk i velferdsteknologi
30HH62I Valgfag: Jus og etikk i velferdsteknologi
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEva Kirkeberg, Agnes Brønstad
- Start2024 Vår
Helse og omsorgstjenesteloven, herunder særlig kapitel 9
Pasient og brukerrettighetsloven, herunder særlig kapitel 4
Produktsikkerhetslovgivning
Lov om medisinsk utstyr
Internkontrollforskriften HMS
Internkontrollforskriften helse
Etiske prinsipper, retningslinjer og forholdet til lovgivning
Etiske refleksjonsmodeller
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
• Har kunnskap om helse- og omsorgstjenesteloven, herunder særlig kapitel 9
• Har kunnskap om pasient- og brukerrettighetsloven, herunder særlig kapitel 4
• Har kunnskap om produktsikkerhetslovgivning
• Har kunnskap om internkontrollforskriften for HMS i AML
• Har kunnskap om Internkontrollforskriften helse
• Har kunnskap om etiske prinsipper, retningslinjer og forholdet til lovgivning
• Har kunnskap om etiske refleksjonsmodeller
- Kan anvende relevant lovverk i arbeid med planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger for brukere
- Kan anvende etiske refleksjonsmodeller til å løse etiske dilemmaer i arbeid med planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger for brukere
• Kan sikre at brukeres integritet og sikkerhet ivaretas i tråd med lover og forskrifter ved bruk av velferdsteknologiske løsninger
• Kan sikre at ansattes arbeidsmiljø er ivaretatt ved bruk av velferdsteknologiskeløsninger
• Kan reflektere over egen etisk praksis knyttet til valg og bruk av velferdsteknologi
• Kan identifisere og reflektere over etiske dilemmaer knyttet til brukerens autonomi i arbeid med velferdsteknologi og delta i refleksjonsprosesser for avklaring av etiske dilemmaer.
Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat 1 | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat 2 | |
Arbeidskrav 3 | Læringsnotat 3 | |
Arbeidskrav 4 | Læringsnotat 4 | |
Arbeidskrav 5 | Faglig oppgave |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
• Eide T. & Aadland, E. (2014). Etikkhåndboka for kommunenes helse- og omsorgstjenester. Kommuneforlaget. 50 s.
• Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1996-12-06-1127
• Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-11- 29-1373
• Helsedirektoratet. (2018). Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. IS -2620. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Ledelse%20og%20kvalitetsforb... 57s.
• Helsedirektoratet. Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming Lov av 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester kapittel 9. Rundskriv IS – 10 / 2015. 125 s. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/977/Rettssi... uk%20av%20tvang%20og%20makt%20overfor%20enkelte%20personer%20med%20psykisk%20u