30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi
30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEva Kirkeberg, Agnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
- Start2025 Vår
Byggautomasjon
Sentral driftskontroll ITB (integrerte tekniske bygningsinstallasjoner)
Fra sensor til WEB
Big Data HMI
IKT- baserte hjelpemidler
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
• har innsikt om ITB rollen
• har kunnskap om FDV
• har kunnskap om ulike IKT- baserte hjelpemidler for ulike aktører
• har kunnskap om tilpasningsmuligheter for sluttbrukeren av velferdsteknologiske løsninger
• har kunnskap om ulike betjeningsløsninger for velferdsteknologi
• har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor fagfeltet velferdsteknologi
• kan anvende tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon.
• kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for bruk og tilpasning av velferdsteknologiske løsninger.
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger for behov for iverksetting av tiltak knyttet til bruk av velferdsteknologi.
• kan reflektere over egen faglig utøvelse innen velferdsteknologi og justere denne under veiledning
• kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen velferdsteknologi og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.
• kan benytte teknisk kompetanse om velferdsteknologi til å inngå i samhandlingsprosesser for vurdering, planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger.
• kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi med fokus på den tekniske tilretteleggingen på individnivå.
• kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi for flerbrukere.
Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat 1 | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat 2 | |
Arbeidskrav 3 | Læringsnotat 3 | |
Arbeidskrav 4 | Læringsnotat 4 | |
Arbeidskrav 5 | Faglig oppgave |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
• ITB-aktuelt. (2016, 26/04/2016). Test- og sluttfase i byggeprosjekter – hvorfor går det galt? ITB[1]aktuelt. Hentet fra https://www.itbaktuelt.no/2016/04/26/test-og-sluttfase-i-byggeprosjekter...
• Velferdsteknologiens ABC. Hefte B,D. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velfe.... 96 s.
• Aktuelle artikler og fagstoffsom legges ut på VLE