30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi

30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Eva Kirkeberg, Agnes Brønstad
    • Start
      2024 Vår
Studiested
Horten
Innhold

Byggautomasjon

Sentral driftskontroll ITB (integrerte tekniske bygningsinstallasjoner)

Fra sensor til WEB

Big Data HMI

IKT- baserte hjelpemidler

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

• har innsikt om ITB rollen

• har kunnskap om FDV

• har kunnskap om ulike IKT- baserte hjelpemidler for ulike aktører

• har kunnskap om tilpasningsmuligheter for sluttbrukeren av velferdsteknologiske løsninger

• har kunnskap om ulike betjeningsløsninger for velferdsteknologi

• har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor fagfeltet velferdsteknologi

Ferdigheter

• kan anvende tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon.

• kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for bruk og tilpasning av velferdsteknologiske løsninger.

• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger for behov for iverksetting av tiltak knyttet til bruk av velferdsteknologi.

• kan reflektere over egen faglig utøvelse innen velferdsteknologi og justere denne under veiledning

• kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen velferdsteknologi og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.

Generell kompetanse

• kan benytte teknisk kompetanse om velferdsteknologi til å inngå i samhandlingsprosesser for vurdering, planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger.

• kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi med fokus på den tekniske tilretteleggingen på individnivå.

• kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi for flerbrukere.

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Læringsnotat 3
Arbeidskrav 4
Læringsnotat 4
Arbeidskrav 5
Faglig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

• ITB-aktuelt. (2016, 26/04/2016). Test- og sluttfase i byggeprosjekter – hvorfor går det galt? ITB[1]aktuelt. Hentet fra https://www.itbaktuelt.no/2016/04/26/test-og-sluttfase-i-byggeprosjekter...

• Velferdsteknologiens ABC. Hefte B,D. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velfe.... 96 s.

• Aktuelle artikler og fagstoffsom legges ut på VLE