30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi.
30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi.
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Byggautomasjon
Sentral driftskontroll
ITB (integrerte tekniske
bygningsinstallasjoner)
Fra sensor til WEB
Big Data
Fra sensor til kontroll
HMI
IKT- baserte hjelpemidler
Kandidaten
· Har innsikt om ITB rollen
· Har kunnskap om FDV
· Har kunnskap om ulike IKT- baserte hjelpemidler for ulike aktører
· Har kunnskap om tilpasningsmuligheter for sluttbrukeren av velferdsteknologiske løsninger
· Har kunnskap om ulike betjeningsløsninger for velferdsteknologi
· Har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor fagfeltet velferdsteknologi
Ferdigheter:
· Kan anvende tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon.
· Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for bruk og tilpasning av velferdsteknologiske løsninger.
· Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger for behov for iverksetting av tiltak knyttet til bruk av velferdsteknologi.
· Kan reflektere over egen faglig utøvelse innen velferdsteknologi og justere denne under veiledning
· Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen velferdsteknologi og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.
Kandidaten
· Kan benytte teknisk kompetanse om velferdsteknologi til å inngå i samhandlingsprosesser for vurdering, planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger.
· Kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi med fokus på den tekniske tilretteleggingen på individnivå.
· Kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi for flerbrukere.
Arbeidskrav
· Fire læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
· En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord
· Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg. Minst 50 ord pr. innlegg
To fremdriftsrapporter
· Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver
Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
Eksamensform
· Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
Vurdering med karakter A-F
· Undervisning «live» på videokonferanse
· Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
· Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
· Relevant informasjonsinnhenting på internett
· Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
· Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
· Individuelt læringsnotat
· Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
· Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
Videreutvikling av egne læringsnotat
· ITB-aktuelt. (2016, 26/04/2016). Test- og sluttfase i byggeprosjekter – hvorfor går det galt? ITB- aktuelt. Hentet fra https://www.itbaktuelt.no/2016/04/26/test-og-sluttfase-i-byggeprosjekter- hvorfor-gar-det-galt/
· Velferdsteknologiens ABC. Hefte B,D. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens- abc/. 96 s.
· Aktuelle artikler og fagstoff som legges ut på VLE