30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi.

30HH62F Valgfag: Fra sensor til velferdsteknologi.

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Byggautomasjon

 Sentral driftskontroll

 ITB (integrerte tekniske

 bygningsinstallasjoner)

 Fra sensor til WEB

 Big Data

 Fra sensor til kontroll

 HMI

 IKT- baserte hjelpemidler

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

·         Har innsikt om ITB rollen

·         Har kunnskap om FDV

·         Har kunnskap om ulike IKT- baserte hjelpemidler for ulike aktører

·         Har kunnskap om tilpasningsmuligheter for sluttbrukeren av velferdsteknologiske løsninger

·         Har kunnskap om ulike betjeningsløsninger for velferdsteknologi

·         Har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor fagfeltet velferdsteknologi

Ferdigheter

Ferdigheter:

·         Kan anvende tekniske løsninger i samsvar med miljø, operasjonelle krav og funksjon.

·         Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for bruk og tilpasning av velferdsteknologiske løsninger.

·         Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger for behov for iverksetting av tiltak knyttet til bruk av velferdsteknologi.

·         Kan reflektere over egen faglig utøvelse innen velferdsteknologi og justere denne under veiledning

·         Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen velferdsteknologi og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.

Generell kompetanse

Kandidaten

·         Kan benytte teknisk kompetanse om velferdsteknologi til å inngå i samhandlingsprosesser for vurdering, planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger.

·         Kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi med fokus på den tekniske tilretteleggingen på individnivå.

·         Kan delta i et tverrfaglig miljø hvor man planlegger og implementerer velferdsteknologi for flerbrukere. 

Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

·         Fire læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat

·         En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord

·         Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg. Minst 50 ord pr. innlegg

To fremdriftsrapporter

Vurdering

·         Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver

Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

 

Eksamensform

·         Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave

Vurdering med karakter A-F

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

·         Undervisning «live» på videokonferanse

·         Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt

·         Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff

·         Relevant informasjonsinnhenting på internett

·         Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE

·         Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver

·         Individuelt læringsnotat

·         Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat

·         Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater

Videreutvikling av egne læringsnotat

Pensumliste

·         ITB-aktuelt. (2016, 26/04/2016). Test- og sluttfase i byggeprosjekter – hvorfor går det galt? ITB- aktuelt. Hentet fra https://www.itbaktuelt.no/2016/04/26/test-og-sluttfase-i-byggeprosjekter- hvorfor-gar-det-galt/

·         Velferdsteknologiens ABC. Hefte B,D. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens- abc/. 96 s.

·         Aktuelle artikler og fagstoff som legges ut på VLE