30HH62C Brukerne og deres premisser
30HH62C Brukerne og deres premisser
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Kartlegging av brukeres funksjon og behov Etikk og jus knyttet til velferdsteknologi
Kommunikasjon og veiledning knyttet til brukere og pårørende
Implementering av velferdsteknologi
Tjenestedesign, kreativitet og innovasjon
Kandidaten …
· Har kunnskap om hvem som defineres som brukere
· Har kunnskap om helse- og funksjonsrelaterte forhold som kan utløse behov for velferdsteknologiske løsninger hos brukere
· Har kunnskap om etiske prinsipper, retningslinjer og etiske refleksjonsmodeller
· Har kunnskap om betydningen av brukermedvirkning i valg og implementering av velferdsteknologiske løsninger
· Har kunnskap om etiske og juridisk bakgrunn for brukermedvirkning i velferdsteknologiske
Løsninger
· Har kunnskap om metoder for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
· Har kunnskap om hvordan kommunikasjon og veiledning kan brukes i tverrfaglig samarbeid om velferdsteknologiske løsninger
· Har kunnskap om hverdagsmestring og -rehabilitering
· Har kunnskap om «Veikart for tjenesteinnovasjon» fra KS
· Har forståelse for begrepene kreativitet og innovasjon
· Har kunnskap om ROS analyser
· Har kunnskap om gevinstrealisering
Kandidaten …
· Kan bruke metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
· Kan benytte refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
· Kan benytte metoder for brukermedvirkning både på systemnivå og på brukernivå
· Kan bruke veiledningsmetoder som ivaretar synspunkter og behov fra alle involverte
· Kan veilede brukere og pårørende i implementering og bruk av velferdsteknologiske løsninger
· Kan formidle brukeres velferdsteknologiske løsningsbehov for pårørende og samarbeidspartnere
· Kan formidle brukerbehov for utvikling av løsninger for leverandører av velferdsteknologi
· Kan formidle brukerbehov i arbeid med tjenestedesign
Kandidaten …
· Kan foreslå egnede velferdsteknologiske løsninger for brukere og pårørende og kan veilede og trygge dem i bruken slik at de oppnår mestring
· Kan reflektere over og begrunne egen etisk praksis knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
· Kan identifisere etiske dilemmaer knyttet til brukerens autonomi i arbeid med velferdsteknologiske løsninger og delta i prosesser for avklaring av disse
· Kan kommunisere og samarbeide med alle involverte for å oppnå riktig velferdsteknologisk løsning for brukere og pårørende
· Kan bidra til at leverandører tilpasser velferdsteknologiske løsninger i tråd med brukeres behov og utfordringer
· Kan utarbeide egnede planer for å implementere velferdsteknologiske løsninger til enkeltpersoner
· Kan formidle brukerbehov knyttet til velferdsteknologiske løsninger i arbeid med
tjenestedesign
Arbeidskrav
· Tre læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat.
· En faglig oppgave – individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord.
· Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg. Minst 50 ord pr. innlegg.
To fremdriftsrapporter
· Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver
· Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
· Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
Vurdering med karakter A-F
· Undervisning «live» på videokonferanse
· Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
· Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
· Relevant informasjonsinnhenting på internett
· Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
· Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
· Individuelt læringsnotat
· Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
· Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
Videreutvikling av egne læringsnotat
· Eide, E. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 3, 10. 97 s.
· Eide T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka Refleksjon Organisasjon Ledelse. Oslo: Kommuneforlaget. 50 s.
· Helseregisterloven ((2001). (Lov-2014-06-20-43). Hentet fra https://lovdata.no/lov/2014-06- 20-43
· Holthe, Torhild, Anne-Britt Kjeldsberg & Sværen, Vigdis. (2016). Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler til personer med demens: temahefte. Tønsberg: Aldring og helse. 50 s.
· Lov om pasient- og brukerrettigheter (1999) (Lov-1999-07-02-63) Hentet fra https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63
· Personopplysningsloven (2018). (Lov-2018-06-15-38). Hentet fra https://lovdata.no/lov/2018- 06-15-38
· Rotvold G.-H., Knarvik U., Trondsen M., V. (2018). Innføring av velferdsteknologi for barn og unge med funksjons- nedsettelser. Rapport 01-18. Nasjonalt senter for e-helseforskning. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Documents/Velferdsteknologi/NSE-rapport_2018-
01_Innforing_av_velferdsteknologi.pdf. 22 s.
· Velferdsteknologiens ABC. Hefte B,D. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens- abc/. 96 s.
Totalt ca. 315 s