30HH62C Brukerne og deres premisser

30HH62C Brukerne og deres premisser

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Kartlegging av brukeres funksjon og behov Etikk og jus knyttet til velferdsteknologi

Kommunikasjon og veiledning knyttet til brukere og pårørende

Implementering av velferdsteknologi

Tjenestedesign, kreativitet og innovasjon

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten …

·         Har kunnskap om hvem som defineres som brukere

·         Har kunnskap om helse- og funksjonsrelaterte forhold som kan utløse behov for velferdsteknologiske løsninger hos brukere

·         Har kunnskap om etiske prinsipper, retningslinjer og etiske refleksjonsmodeller

·         Har kunnskap om betydningen av brukermedvirkning i valg og implementering av velferdsteknologiske løsninger

·         Har kunnskap om etiske og juridisk bakgrunn for brukermedvirkning i velferdsteknologiske

Løsninger

·         Har kunnskap om metoder for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger

·         Har kunnskap om hvordan kommunikasjon og veiledning kan brukes i tverrfaglig samarbeid om velferdsteknologiske løsninger

·         Har kunnskap om hverdagsmestring og -rehabilitering

·         Har kunnskap om «Veikart for tjenesteinnovasjon» fra KS

·         Har forståelse for begrepene kreativitet og innovasjon

·         Har kunnskap om ROS analyser

·         Har kunnskap om gevinstrealisering

Ferdigheter

Kandidaten …

·         Kan bruke metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger

·         Kan benytte refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger

·         Kan benytte metoder for brukermedvirkning både på systemnivå og på brukernivå

·         Kan bruke veiledningsmetoder som ivaretar synspunkter og behov fra alle involverte

·         Kan veilede brukere og pårørende i implementering og bruk av velferdsteknologiske løsninger

·         Kan formidle brukeres velferdsteknologiske løsningsbehov for pårørende og samarbeidspartnere

·         Kan formidle brukerbehov for utvikling av løsninger for leverandører av velferdsteknologi

·         Kan formidle brukerbehov i arbeid med tjenestedesign

Generell kompetanse

Kandidaten …

·         Kan foreslå egnede velferdsteknologiske løsninger for brukere og pårørende og kan veilede og trygge dem i bruken slik at de oppnår mestring

·         Kan reflektere over og begrunne egen etisk praksis knyttet til valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger

·         Kan identifisere etiske dilemmaer knyttet til brukerens autonomi i arbeid med velferdsteknologiske løsninger og delta i prosesser for avklaring av disse

·         Kan kommunisere og samarbeide med alle involverte for å oppnå riktig velferdsteknologisk løsning for brukere og pårørende

·         Kan bidra til at leverandører tilpasser velferdsteknologiske løsninger i tråd med brukeres behov og utfordringer

·         Kan utarbeide egnede planer for å implementere velferdsteknologiske løsninger til enkeltpersoner

·         Kan formidle brukerbehov knyttet til velferdsteknologiske løsninger i arbeid med

tjenestedesign

Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

·         Tre læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat.

·         En faglig oppgave – individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord.

·         Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg. Minst 50 ord pr. innlegg.

           To fremdriftsrapporter

Vurdering

·         Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver

·         Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

·         Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave

          Vurdering med karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

·         Undervisning «live» på videokonferanse

·         Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt

·         Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff

·         Relevant informasjonsinnhenting på internett

·         Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE

·         Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver

·         Individuelt læringsnotat

·         Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat

·         Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater

           Videreutvikling av egne læringsnotat

Pensumliste

·         Eide, E. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 3, 10. 97 s.

·         Eide T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka Refleksjon Organisasjon Ledelse. Oslo: Kommuneforlaget. 50 s.

·         Helseregisterloven ((2001). (Lov-2014-06-20-43). Hentet fra https://lovdata.no/lov/2014-06- 20-43

·         Holthe, Torhild, Anne-Britt Kjeldsberg & Sværen, Vigdis. (2016). Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler til personer med demens: temahefte. Tønsberg: Aldring og helse. 50 s.

·         Lov om pasient- og brukerrettigheter (1999) (Lov-1999-07-02-63) Hentet fra https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63

·         Personopplysningsloven (2018). (Lov-2018-06-15-38). Hentet fra https://lovdata.no/lov/2018- 06-15-38

·         Rotvold G.-H., Knarvik U., Trondsen M., V. (2018). Innføring av velferdsteknologi for barn og unge med funksjons- nedsettelser. Rapport 01-18. Nasjonalt senter for e-helseforskning. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Documents/Velferdsteknologi/NSE-rapport_2018-

01_Innforing_av_velferdsteknologi.pdf. 22 s.

·         Velferdsteknologiens ABC. Hefte B,D. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens- abc/. 96 s.

Totalt ca. 315 s