30HH62C Brukerne og deres premisser

30HH62C Brukerne og deres premisser

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Eva Kirkeberg, Agnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Innhold

Kartlegging av brukeres funksjon og behov

Etikk og jus knyttet til velferdsteknologi

Kommunikasjon og veiledning knyttet til brukere og pårørende

Implementering av velferdsteknologi

Tjenestedesign, kreativitet og innovasjon

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

• har kunnskap om hvem som defineres som brukere
• har kunnskap om helse- og funksjonsrelaterte forhold som kan utløse behov for
velferdsteknologiske løsninger hos brukere
• har kunnskap om etiske prinsipper, retningslinjer og etiske refleksjonsmodeller
• har kunnskap om betydningen av brukermedvirkning i valg og implementering av 
velferdsteknologiske løsninger
• har kunnskap om etiske og juridisk bakgrunn for brukermedvirkning ivelferdsteknologiske
løsninger
• har kunnskap om metoder for funksjonskartlegging av brukeres behov for velferdsteknologiske
løsninger
• har kunnskap om hvordan kommunikasjon og veiledning kan brukes i tverrfaglig samarbeid om
velferdsteknologiske løsninger
• har kunnskap om hverdagsmestring og -rehabilitering
• har kunnskap om «Veikart for tjenesteinnovasjon» fra KS
• har forståelse for begrepene kreativitet og innovasjon
• har kunnskap om ROS analyser
• har kunnskap om gevinstrealisering 

Ferdigheter

• kan bruke metoder og verktøy for funksjonskartlegging av brukeres behov for
velferdsteknologiske løsninger
• kan benytte refleksjonsmodeller for å ivareta etisk refleksjon knyttet til valg og bruk av
velferdsteknologiske løsninger
• kan benytte metoder for brukermedvirkning både på systemnivå og på brukernivå
• kan bruke veiledningsmetoder som ivaretar synspunkter og behov fra alle involverte
• kan veilede brukere og pårørende i implementering og bruk av velferdsteknologiske løsninger
• kan formidle brukeres velferdsteknologiske løsningsbehov for pårørende og
samarbeidspartnere
• kan formidle brukerbehov for utvikling av løsninger for leverandører avvelferdsteknologi
• kan formidle brukerbehov i arbeid med tjenestedesign

Generell kompetanse

• kan foreslå egnede velferdsteknologiske løsninger for brukere og pårørende og kan veilede og
trygge dem i bruken slik at de oppnår mestring
• kan reflektere over og begrunne egen etisk praksis knyttet til valg og bruk av
velferdsteknologiske løsninger
• kan identifisere etiske dilemmaer knyttet til brukerens autonomi i arbeid med
velferdsteknologiske løsninger og delta i prosesser for avklaring av disse
• kan kommunisere og samarbeide med alle involverte for å oppnå riktig velferdsteknologisk
løsning for brukere og pårørende
• kan bidra til at leverandører tilpasser velferdsteknologiske løsninger i tråd med brukeres behov
og utfordringer
• kan utarbeide egnede planer for å implementere velferdsteknologiske løsninger til
enkeltpersoner
• kan formidle brukerbehov knyttet til velferdsteknologiske løsninger i arbeid med
tjenestedesign

Vurdering

Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).

Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

• Eide, E. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 3, 10. 97 s.

• Eide T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka Refleksjon Organisasjon Ledelse. Kommuneforlaget. 50 s.

• Helseregisterloven ((2001). (Lov-2014-06-20-43). Hentet fra https://lovdata.no/lov/2014-06- 20-43

• Holthe, Torhild, Anne-Britt Kjeldsberg & Sværen, Vigdis. (2016). Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler til personer med demens: temahefte. Aldring og helse. 50 s.

• Lov om pasient- og brukerrettigheter (1999) (Lov-1999-07-02-63) Hentet fra https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63

• Personopplysningsloven (2018). (Lov-2018-06-15-38). Hentet fra https://lovdata.no/lov/2018- 06-15-38

• Rotvold G.-H., Knarvik U., Trondsen M., V. (2018). Innføring av velferdsteknologi for barn og unge med funksjons- nedsettelser. Rapport 01-18. Nasjonalt senter for e-helseforskning. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Documents/Velferdsteknologi/NSE-rapport_2018- 01_Innforing_av_velferdsteknologi.pdf. 22 s.

• Velferdsteknologiens ABC. Hefte B,D. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velfe.... 96 s.

Totalt ca. 315 s