00TB03A Realfaglig redskap

00TB03A Realfaglig redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Matematikk

  • Algebra
  • Likninger
  • Formelregning
  • Enheter
  • Prosent
  • Trigonometri

Fysikk

  • Begreper og størrelser
  • Statikk
  • Krefter
  • Energi

Excel

  • Formatering
  • Kalkyler/budsjett
  • Fremdriftsplan
  • Formler
  • Funksjoner
Emnets innhold

Matematikk: 5 stp.

Fysikk: 3 stp.

MS Excel: 2 stp.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
  • kan benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger
  • kan bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidsinnsats

Opptakskrav

70% oppmøte i undervisning

Arbeidskrav

 

  • 6 individuelle arbeidskrav:
    • 2 i Matematikk
    • 2 i Fysikk
    • 2 i Excel

 

Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent

Vurdering

Vurderingsgrunnlag for emnekarakter

Studentene arbeider med en individuell emneoppgave gjennom semesteret. Denne emneoppgaven gir vurderingsgrunnlag for fastsettelse av emnekarakter.

  • Emneoppgave (100%)

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6

Eksamen

Det er ikke eksamen i emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Evaluering

Ekstern deltakelse ved utforming av Emneoppgave og sensorveiledning.

Pensumliste
  • Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN 978-82-562-6677-4.

Kap1.1-kap1.5 s9-s73, Kap2.1-2.5 s73- s135, Kap 3.1-3.5 s135-197, Kap 4.1-4.5 s 197-245, Kap 5.1-5.2 s245-280, Kap 6.1 s303-314, Kap 6.4-6.6 s325-361, Kap 7.4-7.5 s383407, Kap 8.1-8.5 s 407-435, Kap 9.1-9.3 s457-488. Totalt 353 sider

  • Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8. Hele boka, 283 sider

Totalt: 636 sider

Tilleggslitteratur

  • Gyldendals formelsamling i matematikk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-46305-9
  • Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41919-3

Øvrige hjelpemidler: Kalkulator: Casio fx9860G II