00TB03A Realfaglige Redskap

00TB03A Realfaglige Redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Stian Ripegutu
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emnet består av matematikk og fysikk, i tilllegg vil studenten få nødvendig opplæring i Excel.

Innhold

Matematikk omfatter: 

  • algebra
  • likninger
  • formelregning
  • enheter
  • prosenter
  • trigonometri og funksjoner
  • vekst
  • derivasjon og integrasjon  

Fysikk omfatter:

  • begreper og størrelser
  • krefter og Newtons 2. lov
  • statikk
  • energi
  • fysikk i væske
  • hydraulikk og termofysikk  

Excel omfatter:

  • formatering
  • kalkyler
  • budsjetter
  • fremdriftsplaner
  • formler og funksjoner
Læringsutbytte

Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under. 

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet KEM 

  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen KEMfag 

  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for byggfag 

  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for KEMfag 

  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag 

 

Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for KEM-faglige problemstillinger 

  • anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema 

  • reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning 

  • finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling 

  • kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak 

Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe  

  • benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger 

  • bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag  

  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg bransje og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag 

Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Matematikk
Arbeidskrav 2
Matematikk
Arbeidskrav 3
Fysikk
Arbeidskrav 4
Fysikk
Arbeidskrav 5
Excel
Arbeidskrav 6
Excel
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Sluttvurdering settes på bakgrunn av en emneoppgave som inneholder oppgaver fra matematikk, fysikk og excel. Emneoppgaven gis ut i første semester og leveres etter emnets slutt. For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN 978-82-562-6677-4. Kap1.1-kap1.5 s9-s73, Kap2.1-2.5 s73- s135, Kap 3.1-3.5 s135-197, Kap 4.1-4.5 s 197-245, Kap 5.1-5.2 s245-280, Kap 6.1 s303-314, Kap 6.4-6.6 s325-361, Kap 7.4-7.5 s383407, Kap 8.1-8.5 s 407-435, Kap 9.1-9.3 s457-488. Totalt 353 sider 

Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8. Hele boka, 283 sider