00TB03A Realfaglige Redskap
00TB03A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligArne Gustav Furu
- Start2024 Høst
Matematikk omfatter:
- algebra
- likninger
- formelregning
- enheter
- prosenter
- trigonometri og funksjoner
- vekst
- derivasjon og integrasjon
Fysikk omfatter:
- begreper og størrelser
- krefter og Newtons 2. lov
- statikk
- energi
- fysikk i væske
- hydraulikk og termofysikk
Excel omfatter:
- Funksjonalitet
- Regning og formler
- Vanlige funksjoner
- Hente data fra tabeller
- Lage kalkyle og tilbud
- Tabeller og databehandling
- Lage diagrammer
- Utfylling av fremdriftsplan
- Lage egen Excel kalkulator
Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
-
har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet KEM
-
har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og digitale verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen KEMfag
-
har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for byggfag
-
har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for KEMfag
-
kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
Studenten kan...
-
gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for KEM-faglige problemstillinger
-
anvende digitale verktøy til problemløsninger innen realfaglige tema
-
reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
-
finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
-
kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten kan...
-
planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
-
benytte digitale verktøy til å løse ulike realfaglige problemstillinger
-
bygge relasjoner med andre innenfor realfag og på tvers av fag
-
utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg bransje og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Matematikk | |
Arbeidskrav 2 | Matematikk | |
Arbeidskrav 3 | Fysikk | |
Arbeidskrav 4 | Fysikk | |
Arbeidskrav 5 | Excel | |
Arbeidskrav 6 | Excel |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave uten muntlig høring | Sluttvurdering settes på bakgrunn av en emneoppgave som inneholder oppgaver fra matematikk, fysikk og excel. Emneoppgaven gis ut i første semester og leveres etter emnets slutt. For å kunne få sluttvurdering må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Ekern, T., Guldahl, Ø. & Holst, E. Matematikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN 978-82-562-6677-4. Kap1.1-kap1.5 s9-s73, Kap2.1-2.5 s73- s135, Kap 3.1-3.5 s135-197, Kap 4.1-4.5 s 197-245, Kap 5.1-5.2 s245-280, Kap 6.1 s303-314, Kap 6.4-6.6 s325-361, Kap 7.4-7.5 s383407, Kap 8.1-8.5 s 407-435, Kap 9.1-9.3 s457-488. Totalt 353 sider
Ekern, T. &Guldahl, Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: NKI-forlaget. ISBN978-82-562-6951-8. Hele boka, 283 sider