Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen
    • Studiepoeng
      30
    • Studiested
      Bergen, Haugesund, Kristiansand, Nettbasert, Stavanger
    • Studieform
      Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Innledning

Utdanningen Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen gir studentene en grundig forståelse av næringen, med vekt på ledelse, gjestebehandling, markedsføring, økonomistyring og bærekraftig praksis. Samlet har utdanningen som mål å forberede den enkelte til lederroller innen overnattings- og serveringsbransjen.

Det er behov for å styrke ledelseskompetanse når det gjelder både det administrative og det relasjonelle. Samhandling og effektiv utnyttelse av ulik kompetanse og ressurser blir stadig viktigere i næringen.

Utdanningen inneholder grunnleggende kunnskap innen tre sentrale emner for ledelse i overnattings- og serveringsbransjen. Utdanningen vil passe for dem som allerede har noe arbeidserfaring fra næringen, men som ønsker mer innsikt og økt kompetanse. Det å mestre kombinasjonen av faglig forståelse og ledelse i operative roller er sterkt etterspurt. Næringen har behov for ledere som har fokus på effektiv ressursbruk, og som kan motivere og styrke ansatte i en næring som utvikler seg raskt. Denne utdannelsen vil gi gode fundamenter for en slik reise.

 

Læringsutbytte

Fagskoleutdanningen Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak.

Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, samt kunne vise forståelse for og innsikt i nyervervet kunnskap. Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen overnattings- og serveringsbransjen. 

Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet og praksisrelatert. Målgruppen er personer med erfaring fra overnattings- og serveringsbransjen som ønsker eller allerede besitter en lederrolle.

Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:

 

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor bærekraftig økonomi og ressursstyring i overnattings- og serveringsbransjen
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til rekruttering og personalledelse i overnattings- og serveringsbransjen
  • har bransjekunnskap og kjennskap til forbrukeratferd knyttet til overnattings- og serveringsbransjen
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om relevante lovverk som regulerer overnattings- og serveringsbransjen
  • forstår egen bransjes/yrkes økonomiske betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til ledelse og retention i overnattings- og serveringsbransjen
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til markedsstrategi og innholdsmarkedsføring i overnattings- og serveringsbransjen
  • kan finne informasjon og fagstoff innen teknologi og trender som kan implementeres i overnattings- og serveringsbransjen  
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak, for å sikre effektiv ledelse i overnattings- og serveringsbransjen

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med Lean og kontinuerlig forbedringsarbeid i overnattings- og serveringsbransjen
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket i arbeid med prissetting, mål og resultatstyring i overnattings- og serveringsbransjen
  • kan utføre service- og ledelsesarbeid i overnattings- og serveringsbransjen etter virksomhetens ulike aktørers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i overnattings- og serveringsbransjen, knyttet til samfunnsansvar og bærekraft
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for serviceledelse, salg og markedsføring i overnattings- og serveringsbransjen

 

Formelle opptakskrav

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen, kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev innenfor fagfeltene salg, service, reiseliv, kokk, servitør eller renhold.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innenfor fagfeltene salg, service, reiseliv, kokk, servitør eller renhold. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Reiselivsfaget, Vg3 Salgsfaget eller Vg3 Service- og administrasjonsfaget, Vg3 Kokkfaget, Vg3 Servitørfaget eller Vg3 Renholdsoperatørfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen de ulike avdelingene i overnattings- og serveringsbransjen slik som: renhold, resepsjon, restaurant, kjøkken, booking, planlegging av eventer, kurs/konferanse eller salg.

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

 

Utdanningstilbudets organisering

Utdanningen har en samlet normert studietid på 1/2 år, men kan tilrettelegges som et deltidsstudium over 1 år. Fagskoleutdanningen består av 3 emner. Emnene tas normalt i rekkefølge. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller som nettbasert utdanning.    

 

Studiets omfang og struktur

Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen

Informasjon

Studiemodellen viser fordeling av studiepoeng og emner per semester. Variasjoner kan forekomme. 

 

Vurderingsordningen

Vurderingsformene har sammenheng med fagskoleutdanningens læringsutbytte og innhold, samt arbeids- og læringsformer.

 

Emnevurdering

Emnet avsluttes med en emneeksamen i form av en skriftlig oppgave. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet skal gis.

 

 

Avsluttende vurdering

Ved emneeksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Sluttdokumentasjon

For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

 

Pensum