Emne 1: Økonomi og ressursstyring
Emnefakta
- EmnekodeLOSB1
 - StudieprogramLedelse i overnattings- og serveringsbransjen
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
Innhold:
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Bedriftsøkonomi
1c. Mål og resultatstyring
1d. Budsjett og prognoser
1e. Bærekraft
1f. Prissetting
1g. Lean/ kontinuerlig forbedringsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om generell bedriftsøkonomi og nøkkeltall i overnattings- og serveringsbransjen
 - har innsikt i relevante KPI’er som benyttes i overnattings- og serveringsbransjen
 - har bransjekunnskap og kjennskap til relevante regnskapsprinsipper i forbindelse med budsjettering og prissetting i overnattings- og serveringsbransjen
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen bærekraftig reiselivsnæring
 - forstår egen bransjes økonomiske påvirkning for den lokale verdiskapningen og samfunnet som helhet
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende økonomiske data for å ta informerte beslutninger for lønnsom drift av avdelinger i overnattings- og serveringsbransjen
 - kan anvende relevante faglige verktøy ved prissetting av produkter i overnattings- og serveringsbransjen
 - kan finne informasjon og fagstoff knyttet til Revenue management i arbeid med ledelse innen overnattings- og serveringsbransjen
 - kan kartlegge menneskelige og materielle ressurser knyttet til kontinuerlig forbedringsarbeid innen overnattings- og serveringsbransjen
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes og bransjeetiske prinsipper knyttet til åpenhetsloven i overnattings- og serveringsbransjen
 - har utviklet en etisk grunnholdning for hvordan utøve ledelse i overnattings- og serveringsbransjen, i et bærekraftig perspektiv
 - kan utføre et arbeid knyttet til analyse av kostnadskontroll ved ulike avdelinger i overnattings- og serveringsbransjens
 - kan bygge relasjoner i med fagfeller og på tvers av fag i arbeid med ressursstyring i overnattings- og serveringsbransjen
 - kan utvikle arbeidsmetoder innen Lean og kontinuerlig forbedringsarbeid i overnattings- og serveringsbransjen
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneeksamen  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 210 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Bedriftsøkonomi
- Innføring i bedriftsøkonomi
 - Regnskapsforståelse
 - Nøkkeltall i overnattings- og serveringsbransjen
 - Kostnadskontroll
 - Inntekter
 - Likviditet
 
1c. Mål og resultatstyring
- Relevante KPI’er
 - Ressurseffektivitet
 - Flyteffektivitet
 - Effektivitetsmål på ulike avdelinger
 - Målsettinger - Hva er godt nok?
 
1d. Budsjett og prognoser
- Budsjett og planlegging
 - Rullerende prognoser/budsjett
 
1e. Bærekraft
- Bærekraft i overnattingsbransjen
 - Bærekraft i serveringsbransjen
 - Innkjøp
 - Åpenhetsloven
 - Miljøsertifiseringsordninger
 
1f. Prissetting
- Revenue Management 
- Overnattingsbransjen
 - Serveringsbransjen
 
 - Prisgrunnlag
 
1g. Lean/ kontinuerlig forbedringsarbeid
- Hva er Lean?
 - Lean ledelse
 - Verktøy og metoder
 
